זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
+2
ואת החזיר
אד"ם הכהן
6 posters
יהדות בעידן המודרני :: ביזוי 'גדולים' להנאת המשתתפים, בנשיאות הוד כ"ק מרן שליט"א :: יהדות בעידן המודרני
עמוד 2 מתוך 3
עמוד 2 מתוך 3 • 1, 2, 3
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
אם העולם קדמון, אין תורה מן השמיים! כך כתוב במפורש במו"נ ח"ב פכ"ה.אד\"ם הכהן כתב:אני מתקדם לאיטי בספר, כי אף שאפשר לקוראו כספר פופלרי הנקרא בנשימה אחת, והוא באמת מרתק עד כדי כך, אני קוראו לאט ובעיון
ומה אומר ומה אדבר, שפתיים יישק, וכמו שכבר כתב מקצה יש בספר הן חידושים של הוד כ"ק מרן שכשלעצמם שווים, אך לא פחות מכך הריכוז והסידור בבהירות של החומר ורש תמונה רחבה ומקפת של עד היכן הדברים מגיעים. ואף שכבר מזמן הכרתי הרבה מכפירותיו של הרמב"ם, אין מה להשוות בכלל מה שידעתי לפני, לאחר קריאת הספר לא בהיקף ולא בחדות.
קראתי את הפרק על הנבואה, ובעניי לא הבנתי כלל את הקושיא הגדולה המוצגת בסוף הפרק מדברי הרמב"ם בפרק עא. הרמב"ם כבר ביאר בתחילת ח"ב שפשטי המקראות מלמדות על חידוש העולם, ואין סיבה להוציאם מידי פשוטם [אני כמובן לא מתייחס לשאלה מה דעתו האמיתית], ממילא דבריו הם פשוטים, הנבואה איננה תלויה אם העולם קדום או מחודש, ומשכך הנביאים הם נביאי אמת כך או כך, ושוב יש לקבל את דבריהם לפי פשטם שהעולם מחודש. לא רואה פה שום סתירה ושום בעיה.
והכוונה היא שאם העולם קדמון הכל טבע מוכרח, ואין נסים ואין התערבות של אלוהים בטבע וכו'.
הבינני אפוא ואדע איך תיתכן נבואה, במובנה המסורתי והמכריע בעד החידוש, אם העולם קדמון? אדרבה, אשמח לשמוע, ומוטב עם מ"מ לדברי הר"מ.
נראה לי שלרבע את המעגל כבר יהיה קל יותר.
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
ודאי שאין נבואה במובן המסורתי אם העולם קדמון, אבל לא זה מה שטוען הרמב"ם, הוא טוען שהתורה והנביאים אומרים שהעולם מחודש, כלומר כך פשטות דבריהם, וכל עוד אין ראיה מופתית אחרת, אין להוציא דבריהם מידי פשוטם. אלא שיטען הטוען, אם העולם קדום אין נבואה ואין נעליים, וממילא הכל שרלטנות, וכאן אומר לו הרמב"ם, לשיטתי בנבואה, היא קיימת בין כך ובין כך, וממילא הנביא הוא ודאי נביא, ועכשיו בוא נבדוק אם בנבואה נאמר לו שהעולם קדמון או מחודש. מה הבעיה?משה זאב הכהן פעטש-געבער כתב:אם העולם קדמון, אין תורה מן השמיים! כך כתוב במפורש במו"נ ח"ב פכ"ה.אד\"ם הכהן כתב:אני מתקדם לאיטי בספר, כי אף שאפשר לקוראו כספר פופלרי הנקרא בנשימה אחת, והוא באמת מרתק עד כדי כך, אני קוראו לאט ובעיון
ומה אומר ומה אדבר, שפתיים יישק, וכמו שכבר כתב מקצה יש בספר הן חידושים של הוד כ"ק מרן שכשלעצמם שווים, אך לא פחות מכך הריכוז והסידור בבהירות של החומר ורש תמונה רחבה ומקפת של עד היכן הדברים מגיעים. ואף שכבר מזמן הכרתי הרבה מכפירותיו של הרמב"ם, אין מה להשוות בכלל מה שידעתי לפני, לאחר קריאת הספר לא בהיקף ולא בחדות.
קראתי את הפרק על הנבואה, ובעניי לא הבנתי כלל את הקושיא הגדולה המוצגת בסוף הפרק מדברי הרמב"ם בפרק עא. הרמב"ם כבר ביאר בתחילת ח"ב שפשטי המקראות מלמדות על חידוש העולם, ואין סיבה להוציאם מידי פשוטם [אני כמובן לא מתייחס לשאלה מה דעתו האמיתית], ממילא דבריו הם פשוטים, הנבואה איננה תלויה אם העולם קדום או מחודש, ומשכך הנביאים הם נביאי אמת כך או כך, ושוב יש לקבל את דבריהם לפי פשטם שהעולם מחודש. לא רואה פה שום סתירה ושום בעיה.
והכוונה היא שאם העולם קדמון הכל טבע מוכרח, ואין נסים ואין התערבות של אלוהים בטבע וכו'.
הבינני אפוא ואדע איך תיתכן נבואה, במובנה המסורתי והמכריע בעד החידוש, אם העולם קדמון? אדרבה, אשמח לשמוע, ומוטב עם מ"מ לדברי הר"מ.
נראה לי שלרבע את המעגל כבר יהיה קל יותר.
אד"ם הכהן- מספר הודעות : 47
Join date : 04.10.19
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
אינני מבין מה אתה אומר.אד\"ם הכהן כתב:ודאי שאין נבואה במובן המסורתי אם העולם קדמון, אבל לא זה מה שטוען הרמב"ם, הוא טוען שהתורה והנביאים אומרים שהעולם מחודש, כלומר כך פשטות דבריהם, וכל עוד אין ראיה מופתית אחרת, אין להוציא דבריהם מידי פשוטם. אלא שיטען הטוען, אם העולם קדום אין נבואה ואין נעליים, וממילא הכל שרלטנות, וכאן אומר לו הרמב"ם, לשיטתי בנבואה, היא קיימת בין כך ובין כך, וממילא הנביא הוא ודאי נביא, ועכשיו בוא נבדוק אם בנבואה נאמר לו שהעולם קדמון או מחודש. מה הבעיה?משה זאב הכהן פעטש-געבער כתב:אם העולם קדמון, אין תורה מן השמיים! כך כתוב במפורש במו"נ ח"ב פכ"ה.אד\"ם הכהן כתב:אני מתקדם לאיטי בספר, כי אף שאפשר לקוראו כספר פופלרי הנקרא בנשימה אחת, והוא באמת מרתק עד כדי כך, אני קוראו לאט ובעיון
ומה אומר ומה אדבר, שפתיים יישק, וכמו שכבר כתב מקצה יש בספר הן חידושים של הוד כ"ק מרן שכשלעצמם שווים, אך לא פחות מכך הריכוז והסידור בבהירות של החומר ורש תמונה רחבה ומקפת של עד היכן הדברים מגיעים. ואף שכבר מזמן הכרתי הרבה מכפירותיו של הרמב"ם, אין מה להשוות בכלל מה שידעתי לפני, לאחר קריאת הספר לא בהיקף ולא בחדות.
קראתי את הפרק על הנבואה, ובעניי לא הבנתי כלל את הקושיא הגדולה המוצגת בסוף הפרק מדברי הרמב"ם בפרק עא. הרמב"ם כבר ביאר בתחילת ח"ב שפשטי המקראות מלמדות על חידוש העולם, ואין סיבה להוציאם מידי פשוטם [אני כמובן לא מתייחס לשאלה מה דעתו האמיתית], ממילא דבריו הם פשוטים, הנבואה איננה תלויה אם העולם קדום או מחודש, ומשכך הנביאים הם נביאי אמת כך או כך, ושוב יש לקבל את דבריהם לפי פשטם שהעולם מחודש. לא רואה פה שום סתירה ושום בעיה.
והכוונה היא שאם העולם קדמון הכל טבע מוכרח, ואין נסים ואין התערבות של אלוהים בטבע וכו'.
הבינני אפוא ואדע איך תיתכן נבואה, במובנה המסורתי והמכריע בעד החידוש, אם העולם קדמון? אדרבה, אשמח לשמוע, ומוטב עם מ"מ לדברי הר"מ.
נראה לי שלרבע את המעגל כבר יהיה קל יותר.
הר"מ אומר שע"פ פילוסופיה אין לו דרך להוכיח אם העולם קדמון או מחודש, אך יכריע בכך מן הנבואה.
שאלה: אם העולם קדמון הרי אין התגלות ואין נבואה?
תשובה: הוא יראה שהנבואה אמת אף אם העולם קדמון.
כמו שכתבתי בספר, זה שקול למחזיר בתשובה בימינו שיטען כי התורה אמת אפילו אם אין אלוהים.
הרמב"ם לא פרע את השטר בשום צורה, וכמובן אין מי שיכול לפרוע שטר מופרך כזה.
הפירוש שהוא נותן לנבואה בהנחה שהעולם קדמון הוא פירוש חילוני, וכמובן שאי אפשר להוכיח את החידוש על יסוד פירוש כזה, כשם שאי אפשר להוכיח שיש אלוהים בהנחה שאין אלוהים.
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
אכן הבאתי זאת בפרק על הניסים ובאמת שייך ג"כ בתורה מן השמיים, והכל קשור זה בזה.אד\"ם הכהן כתב:לפרק הנפלא על תורה מן השמים, יש להוסיף שאף שהרמב"ם שתל במשנה תורה הרבה מכפירותיו כמבואר לאורך הספר, דווקא בנושא של מתן תורה יש התנגשות חזיתית בין המורה למשנ"ת, במשנ"ת הרמב"ם ממש מתפייט ומתלהב על מעמד הר סיני [יסודי התורה ח]:
ובמה האמינו בו במעמד הר סיני שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר האש והקולות והלפידים והוא נגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים משה משה לך אמור להן כך וכך, וכן הוא אומר פנים בפנים דבר ה' עמכם, ונאמר לא את אבותינו כרת ה' את הברית הזאת, ומנין שמעמד הר סיני לבדו היא הראיה לנבואתו שהיא אמת שאין בו דופי שנאמר הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם, מכלל שקודם דבר זה לא האמינו בו נאמנות שהיא עומדת לעולם אלא נאמנות שיש אחריה הרהור ומחשבה...
לפי שנבואת משה רבינו אינה על פי האותות כדי שנערוך אותות זה לאותות זה, אלא בעינינו ראינוה ובאזנינו שמענוה כמו ששמע הוא
ואכן עד היום המשגיחים עומדים ומצטטים את הרמב"ם הזה בהתלהבות עצומה
אבל דא עקא שלפי המורה כל התיאור הנלבב הזה, לא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה, חוץ מאיזה קול מפחיד חסר פשר לא שמעו דבר, פשוט ליצנות. אני הקטן לא מכיר עוד סתירה כזו חזיתית בין המשנ"ת למורה.
שו"ר שהתייחס לכך בחצי מילה הוד כ"ק מרן בפרק על הניסים, אבל לא ציין לגודל הסתירה.
ואגב, הוד כ"ק מרן מלגלג ובצדק על הרמב"ם שמציע שהמופתים יכולים ליות כישוף, בעוד הוא אינו מאמין בכישוף כלל ועיקר, וכצפוי כבר היו צדיקים שקפצו על המציאה והוכיחו מכאן שארבה הרמב"ם בהכרח מאמין בכישוף, עד שתמהו על הטוענים אחרת, ראה למשל את דברי מהר"י ט"ב כאן, הוא כמובן מאד מרוצה מהענין כי זה מאפשר להגיד שניסי הציונים הם מהשטן כדרכו, פשוט למות מצחוק.
במשנה תורה באמת משמע שהיו ראייה ושמיעה חושית, אך אינו מוכרח לגמרי ואפשר שגם שם כתב בצורה דו-משמעית כדרכו.
ודברי טייטלבוים היכן הם? מצויינים במ"מ במהדו' פרנקל?
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
במילה כאן שמתי קישור שמוריד את הקובץ הרלוונטימשה זאב הכהן פעטש-געבער כתב:
ודברי טייטלבוים היכן הם? מצויינים במ"מ במהדו' פרנקל?
אצרף שוב
https://tora-forum.co.il/attachments/%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%95%D7%90%D7%9C-pdf.46916/
אד"ם הכהן- מספר הודעות : 47
Join date : 04.10.19
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
הסמארטפון שלי לא נותן לפותחו... שמא מדובר בסמארטפון ציוני-מסרחניקי.אד\"ם הכהן כתב:במילה כאן שמתי קישור שמוריד את הקובץ הרלוונטימשה זאב הכהן פעטש-געבער כתב:
ודברי טייטלבוים היכן הם? מצויינים במ"מ במהדו' פרנקל?
אצרף שוב
https://tora-forum.co.il/attachments/%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%95%D7%90%D7%9C-pdf.46916/

Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
משה זאב הכהן פעטש-געבער כתב:הסמארטפון שלי לא נותן לפותחו... שמא מדובר בסמארטפון ציוני-מסרחניקי.אד\"ם הכהן כתב:במילה כאן שמתי קישור שמוריד את הקובץ הרלוונטימשה זאב הכהן פעטש-געבער כתב:
ודברי טייטלבוים היכן הם? מצויינים במ"מ במהדו' פרנקל?
אצרף שוב
https://tora-forum.co.il/attachments/%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%95%D7%90%D7%9C-pdf.46916/

ניסיתי להעלות קובץ, אבל הוא מוציא לי הודעת שגיאה
זה בדברי יואל חנוכה עמ' שפח
אם תרצה כתוב לי את המייל ואשלח
אד"ם הכהן- מספר הודעות : 47
Join date : 04.10.19
מקצהרגליים- מספר הודעות : 369
Join date : 02.01.19
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
כפירת הרמב"ם בשכר ועונש.
בפירוש המשניות מנה הרמב"ם י"ג עיקרים שהמאמין בהם הינו יהודי והכופר בהם מצווה לשנאותו ולרדפו, ואחד מהם הוא להאמין בגמול ועונש.
אך נעבור נא לספרו משנה תורה ונבדוק האם אכן האמין בזאת.
והנה בהלכות תשובה פ"ג מנה מי הם שאין להם חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדים וכו' ומנה מכללם את יג עיקריו, וחלקם לה' חלקים, וזה לשונו הטמא.
ואלו הן שאין להן חלק לעולם הבא, אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים:
המינים, והאפיקורוסין, והכופרים בתורה, והכופרים בתחיית המתים ובביאת הגואל,.......
הלכה ז
עריכה
חמישה הן הנקראים מינים:
האומר שאין שם אלוה ואין לעולם מנהיג,
והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שנים או יותר,
והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה,
וכן האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל,
וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים.
כל אחד מחמשה אלו הוא מין.
הלכה ח
עריכה
שלשה הן הנקראים אפיקורסין:
האומר שאין שם נבואה כלל ואין שם מדע שמגיע מהבורא ללב בני האדם,
והמכחיש נבואתו של משה רבינו,
והאומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם.
כל אחד משלשה אלו הן אפיקורוסים.
שלושה הן הכופרים בתורה:
האומר שאין התורה מעם ה', אפילו פסוק אחד, אפילו תיבה אחת, אם אמר משה אמרו מפי עצמו, הרי זה כופר בתורה,
וכן הכופר בפרושה והוא תורה שבעל פה, והמכחיש מגידיה, כגון צדוק ובייתוס,
והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצוה אחרת, וכבר בטלה תורה זו אע"פ שהיא היתה מעם ה', כגון ההגרים.
כל אחד משלשה אלו כופר בתורה.
נעשה חשבון פשוט 5+3+3 + כופרים בביאת הגואל ובתחית המתים, = 13.
אבל שוד ושבר מה קרה לאמונה בשכר ועונש? ובמקום זאת חילק את האמונה בתורה לשניים. מה קרה?
והתירוץ הוא כי לית דין ולית שכר ועונש כלל, וממילא כל העניין של אין לו חלק לעוה"ב הכל שטויות והבלים וכלשונו הקדוש בסוף הלכות תשובה "כל העוסק בתורה כדי לקבל שכר או כדי שלא תגיע עליו פורענות הרי זה עוסק שלא לשמה וכל העוסק בה לא ליראה ולא לקבל שכר אלא מפני אהבת אדון כל הארץ שצוה בה הרי זה עוסק בה לשמה ואמרו חכמים לעולם יעסוק אדם בתורה ואפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה לפיכך כשמלמדין את הקטנים ואת הנשים וכלל עמי הארץ אין מלמדין אותן אלא לעבוד מיראה וכדי לקבל שכר עד שתרבה דעתן ויתחכמו חכמה יתירה מגלים להם רז זה מעט מעט ומרגילין אותן לענין זה בנחת עד שישיגוהו וידעוהו ויעבדוהו מאהבה"
וודאי מגלין להם "רז" זה שהכל שטויות במיץ עגבניות ואין שכר ועונש כי אם פיטפוטי הבלים לנשים ועמי הארץ והשוטים הנמשכים אחריהם
בפירוש המשניות מנה הרמב"ם י"ג עיקרים שהמאמין בהם הינו יהודי והכופר בהם מצווה לשנאותו ולרדפו, ואחד מהם הוא להאמין בגמול ועונש.
אך נעבור נא לספרו משנה תורה ונבדוק האם אכן האמין בזאת.
והנה בהלכות תשובה פ"ג מנה מי הם שאין להם חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדים וכו' ומנה מכללם את יג עיקריו, וחלקם לה' חלקים, וזה לשונו הטמא.
ואלו הן שאין להן חלק לעולם הבא, אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים:
המינים, והאפיקורוסין, והכופרים בתורה, והכופרים בתחיית המתים ובביאת הגואל,.......
הלכה ז
עריכה
חמישה הן הנקראים מינים:
האומר שאין שם אלוה ואין לעולם מנהיג,
והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שנים או יותר,
והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה,
וכן האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל,
וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים.
כל אחד מחמשה אלו הוא מין.
הלכה ח
עריכה
שלשה הן הנקראים אפיקורסין:
האומר שאין שם נבואה כלל ואין שם מדע שמגיע מהבורא ללב בני האדם,
והמכחיש נבואתו של משה רבינו,
והאומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם.
כל אחד משלשה אלו הן אפיקורוסים.
שלושה הן הכופרים בתורה:
האומר שאין התורה מעם ה', אפילו פסוק אחד, אפילו תיבה אחת, אם אמר משה אמרו מפי עצמו, הרי זה כופר בתורה,
וכן הכופר בפרושה והוא תורה שבעל פה, והמכחיש מגידיה, כגון צדוק ובייתוס,
והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצוה אחרת, וכבר בטלה תורה זו אע"פ שהיא היתה מעם ה', כגון ההגרים.
כל אחד משלשה אלו כופר בתורה.
נעשה חשבון פשוט 5+3+3 + כופרים בביאת הגואל ובתחית המתים, = 13.
אבל שוד ושבר מה קרה לאמונה בשכר ועונש? ובמקום זאת חילק את האמונה בתורה לשניים. מה קרה?
והתירוץ הוא כי לית דין ולית שכר ועונש כלל, וממילא כל העניין של אין לו חלק לעוה"ב הכל שטויות והבלים וכלשונו הקדוש בסוף הלכות תשובה "כל העוסק בתורה כדי לקבל שכר או כדי שלא תגיע עליו פורענות הרי זה עוסק שלא לשמה וכל העוסק בה לא ליראה ולא לקבל שכר אלא מפני אהבת אדון כל הארץ שצוה בה הרי זה עוסק בה לשמה ואמרו חכמים לעולם יעסוק אדם בתורה ואפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה לפיכך כשמלמדין את הקטנים ואת הנשים וכלל עמי הארץ אין מלמדין אותן אלא לעבוד מיראה וכדי לקבל שכר עד שתרבה דעתן ויתחכמו חכמה יתירה מגלים להם רז זה מעט מעט ומרגילין אותן לענין זה בנחת עד שישיגוהו וידעוהו ויעבדוהו מאהבה"
וודאי מגלין להם "רז" זה שהכל שטויות במיץ עגבניות ואין שכר ועונש כי אם פיטפוטי הבלים לנשים ועמי הארץ והשוטים הנמשכים אחריהם
ואת החזיר- מספר הודעות : 6
Join date : 08.03.23
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
על זה יכול היה הרמב"ם לומר שאמונה בתורה מן השמיים כוללת גם אמונה בשכר ועונש, שהרי כל התורה מלאה איומים והבטחות.ואת החזיר כתב:כפירת הרמב"ם בשכר ועונש.
בפירוש המשניות מנה הרמב"ם י"ג עיקרים שהמאמין בהם הינו יהודי והכופר בהם מצווה לשנאותו ולרדפו, ואחד מהם הוא להאמין בגמול ועונש.
אך נעבור נא לספרו משנה תורה ונבדוק האם אכן האמין בזאת.
והנה בהלכות תשובה פ"ג מנה מי הם שאין להם חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדים וכו' ומנה מכללם את יג עיקריו, וחלקם לה' חלקים, וזה לשונו הטמא.
ואלו הן שאין להן חלק לעולם הבא, אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים:
המינים, והאפיקורוסין, והכופרים בתורה, והכופרים בתחיית המתים ובביאת הגואל,.......
הלכה ז
עריכה
חמישה הן הנקראים מינים:
האומר שאין שם אלוה ואין לעולם מנהיג,
והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שנים או יותר,
והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה,
וכן האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל,
וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים.
כל אחד מחמשה אלו הוא מין.
הלכה ח
עריכה
שלשה הן הנקראים אפיקורסין:
האומר שאין שם נבואה כלל ואין שם מדע שמגיע מהבורא ללב בני האדם,
והמכחיש נבואתו של משה רבינו,
והאומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם.
כל אחד משלשה אלו הן אפיקורוסים.
שלושה הן הכופרים בתורה:
האומר שאין התורה מעם ה', אפילו פסוק אחד, אפילו תיבה אחת, אם אמר משה אמרו מפי עצמו, הרי זה כופר בתורה,
וכן הכופר בפרושה והוא תורה שבעל פה, והמכחיש מגידיה, כגון צדוק ובייתוס,
והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצוה אחרת, וכבר בטלה תורה זו אע"פ שהיא היתה מעם ה', כגון ההגרים.
כל אחד משלשה אלו כופר בתורה.
נעשה חשבון פשוט 5+3+3 + כופרים בביאת הגואל ובתחית המתים, = 13.
אבל שוד ושבר מה קרה לאמונה בשכר ועונש? ובמקום זאת חילק את האמונה בתורה לשניים. מה קרה?
והתירוץ הוא כי לית דין ולית שכר ועונש כלל, וממילא כל העניין של אין לו חלק לעוה"ב הכל שטויות והבלים וכלשונו הקדוש בסוף הלכות תשובה "כל העוסק בתורה כדי לקבל שכר או כדי שלא תגיע עליו פורענות הרי זה עוסק שלא לשמה וכל העוסק בה לא ליראה ולא לקבל שכר אלא מפני אהבת אדון כל הארץ שצוה בה הרי זה עוסק בה לשמה ואמרו חכמים לעולם יעסוק אדם בתורה ואפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה לפיכך כשמלמדין את הקטנים ואת הנשים וכלל עמי הארץ אין מלמדין אותן אלא לעבוד מיראה וכדי לקבל שכר עד שתרבה דעתן ויתחכמו חכמה יתירה מגלים להם רז זה מעט מעט ומרגילין אותן לענין זה בנחת עד שישיגוהו וידעוהו ויעבדוהו מאהבה"
וודאי מגלין להם "רז" זה שהכל שטויות במיץ עגבניות ואין שכר ועונש כי אם פיטפוטי הבלים לנשים ועמי הארץ והשוטים הנמשכים אחריהם
ובכלל, מנין לך דבר זה שי"ג כופרים שבהל' תשובה מכוונים כנגד י"ג עיקרים? אמנם לכאורה דברים בגו שרובם חופפים, וצ"ע בספרו של קלנר על העיקרים.
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
א"כ היה יכול לכללן כולן בעיקר אחד? אלא ודאי סבר דאית ליה עיקר וטפל, ורק אלו עיקרים.
אכן חדוש זה חידשתיו בעצמי, אך לא רק רובן אלא כולן חופפים ממש זה לזה כתרי רעין דלא מתפרשין, ורק האמונה בשכר ועונש נשמטה ע"י יד נעלמה (ואולי לא כ"כ נעלמה) אך עיקר החידוש הוא מה שהיה צריך להמציא עיקר חדש כדי להשלים המספר המיסתורי של 13, ולכן חילק האמונה בתורה לשניים. ובאמת מפליא הדבר שכתב "והכחיש מקבליה כמו צדוק ובייתוס" ובמילים פשוטות אלה טמן הרמב"ם את עוצם כפירתו, כי הוא כאומר שלא נחשבו הצדוקים והביתוסים ככופרים בשל כפירתם בשכר ועונש, אלא שנחשבו לכופרים בשל שהכחישו מקבלי התושבע"פ ודו"ק
ועכ"פ עפר אני תחת כפות רגליו של אדמו"ר הקוה"ט, והנני רק כמציע דברים בעלמא לפני 'משמשו' למען יציעו לפניו ויאמר אם צדקתי. ואכמ"ל
אכן חדוש זה חידשתיו בעצמי, אך לא רק רובן אלא כולן חופפים ממש זה לזה כתרי רעין דלא מתפרשין, ורק האמונה בשכר ועונש נשמטה ע"י יד נעלמה (ואולי לא כ"כ נעלמה) אך עיקר החידוש הוא מה שהיה צריך להמציא עיקר חדש כדי להשלים המספר המיסתורי של 13, ולכן חילק האמונה בתורה לשניים. ובאמת מפליא הדבר שכתב "והכחיש מקבליה כמו צדוק ובייתוס" ובמילים פשוטות אלה טמן הרמב"ם את עוצם כפירתו, כי הוא כאומר שלא נחשבו הצדוקים והביתוסים ככופרים בשל כפירתם בשכר ועונש, אלא שנחשבו לכופרים בשל שהכחישו מקבלי התושבע"פ ודו"ק
ועכ"פ עפר אני תחת כפות רגליו של אדמו"ר הקוה"ט, והנני רק כמציע דברים בעלמא לפני 'משמשו' למען יציעו לפניו ויאמר אם צדקתי. ואכמ"ל
ואת החזיר- מספר הודעות : 6
Join date : 08.03.23
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
אני לעסוק בקטנות באתי. בפרק שכר ועונש נידונים דברי מורה הנבוכים חלק ב פרק ל בעניין סוד היעדרו של האוקיינוס השמיימי, ומדוע זה סוד "לפי כספי, חובה להסתיר כי 'כולו הוא הוויה טבעית מיושבת, לא שהיא מחודשת'. שם טוב בוטה יותר, ומסביר 'שהוא צריך שיהיה מן הסודות החתומים עד שלא ידעהו ההמון, למה שההמון ראוי שיחשבו שיש אוצרות מטר ואוצרות שלג למעלה' " עד כאן לשון הספר.
דברי שם טוב אינם ברורים לי. הרי במורה נבוכים חלק ב פרק מז כתוב "כי לא יסופק אדם באומרו יפתח ה' לך את אוצרו הטוב מן השמיים שזאת השאלה ושאין להשם אוצר יאצור בו המטר, וכן אומרו ודלתי שמים פתח ימטר עליהם מן לאכול לא יחשוב אדם עוד שיש בשמים שער ודלתות, אבל זה על צד הדמיון והוא ממין ההשאלה". כלומר הרמב"ם לא חשב שהיעדרו של אוצר שמיימי הוא סוד או שזה משהו שההמון לא יודע. (אגב, שם טוב רומז, אולי בעוקצנות קלה, לפסוקים באיוב פרק לח מדברי הקב"ה בכבודו ובעצמו "הבאת עד אוצרות שלג ואוצרות ברד תראה, אשר חשכתי לעת צר ליום קרב ומלחמה" ושם התפארות גדולה בכל עניין הגשם). וכך גם משתמע בפרק ל עצמו שם שרק הפירוש הנסתר של המים שמעל לרקיע הוא סוד חתום מההמון, אבל שלילת הפירוש על פשוטו בגסות העיון הוא דבר גלוי לכולם.
וכן יפקד זכרוני שלמעלה שאלתי על דברי הספר מה שאלוהים לא יכול בעניין תירוץ לסתירה בדברי אריסטו.
דברי שם טוב אינם ברורים לי. הרי במורה נבוכים חלק ב פרק מז כתוב "כי לא יסופק אדם באומרו יפתח ה' לך את אוצרו הטוב מן השמיים שזאת השאלה ושאין להשם אוצר יאצור בו המטר, וכן אומרו ודלתי שמים פתח ימטר עליהם מן לאכול לא יחשוב אדם עוד שיש בשמים שער ודלתות, אבל זה על צד הדמיון והוא ממין ההשאלה". כלומר הרמב"ם לא חשב שהיעדרו של אוצר שמיימי הוא סוד או שזה משהו שההמון לא יודע. (אגב, שם טוב רומז, אולי בעוקצנות קלה, לפסוקים באיוב פרק לח מדברי הקב"ה בכבודו ובעצמו "הבאת עד אוצרות שלג ואוצרות ברד תראה, אשר חשכתי לעת צר ליום קרב ומלחמה" ושם התפארות גדולה בכל עניין הגשם). וכך גם משתמע בפרק ל עצמו שם שרק הפירוש הנסתר של המים שמעל לרקיע הוא סוד חתום מההמון, אבל שלילת הפירוש על פשוטו בגסות העיון הוא דבר גלוי לכולם.
וכן יפקד זכרוני שלמעלה שאלתי על דברי הספר מה שאלוהים לא יכול בעניין תירוץ לסתירה בדברי אריסטו.
מקצהרגליים- מספר הודעות : 369
Join date : 02.01.19
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
שאלות נפלאות אתה שואל.מקצהרגליים כתב:אני לעסוק בקטנות באתי. בפרק שכר ועונש נידונים דברי מורה הנבוכים חלק ב פרק ל בעניין סוד היעדרו של האוקיינוס השמיימי, ומדוע זה סוד "לפי כספי, חובה להסתיר כי 'כולו הוא הוויה טבעית מיושבת, לא שהיא מחודשת'. שם טוב בוטה יותר, ומסביר 'שהוא צריך שיהיה מן הסודות החתומים עד שלא ידעהו ההמון, למה שההמון ראוי שיחשבו שיש אוצרות מטר ואוצרות שלג למעלה' " עד כאן לשון הספר.
דברי שם טוב אינם ברורים לי. הרי במורה נבוכים חלק ב פרק מז כתוב "כי לא יסופק אדם באומרו יפתח ה' לך את אוצרו הטוב מן השמיים שזאת השאלה ושאין להשם אוצר יאצור בו המטר, וכן אומרו ודלתי שמים פתח ימטר עליהם מן לאכול לא יחשוב אדם עוד שיש בשמים שער ודלתות, אבל זה על צד הדמיון והוא ממין ההשאלה". כלומר הרמב"ם לא חשב שהיעדרו של אוצר שמיימי הוא סוד או שזה משהו שההמון לא יודע. (אגב, שם טוב רומז, אולי בעוקצנות קלה, לפסוקים באיוב פרק לח מדברי הקב"ה בכבודו ובעצמו "הבאת עד אוצרות שלג ואוצרות ברד תראה, אשר חשכתי לעת צר ליום קרב ומלחמה" ושם התפארות גדולה בכל עניין הגשם). וכך גם משתמע בפרק ל עצמו שם שרק הפירוש הנסתר של המים שמעל לרקיע הוא סוד חתום מההמון, אבל שלילת הפירוש על פשוטו בגסות העיון הוא דבר גלוי לכולם.
וכן יפקד זכרוני שלמעלה שאלתי על דברי הספר מה שאלוהים לא יכול בעניין תירוץ לסתירה בדברי אריסטו.

לעניין מו"נ ח"ב פ"ל לעומת מו"נ ח"ב פמ"ז, נראה לי שלדעת הרמב"ם ההמון מבין שאין בשמיים שער ודלתות - הרי אפשר להסתכל על השמיים כשיורד גשם, ורואים שלא נפתח שום שער.


הרי כפי שכתבתי בספר, כך אפילו מסביר בפירוש רש"י התמים ל'בן חמש למקרא' של המסריחון הלובביצ'י, ומי לנו 'המון' יותר מאלו?
הערתך על לגלוגו של שם טוב ודאי נאה היא. והנה ראיתי כעת גם בתרגום שוורץ על מו"נ ח"ב פמ"ז על מש"ש הר"מ שאין לאל אוצר בו נמצא המטר, כי בגמרא חגיגה דף יב דווקא חושבים שיש אוצר כזה...

אכן שם טוב שכתב שההמון ראוי שיחשבו שיש אוצרות שלג וכו' ודאי לא דק. ושמא כוונתו שההמון ראוי שיאמינו במה שכתוב בגמרא...

ועל שאלתך ב'מה שאלוהים לא יכול' מבטיחך אני שרקח לי פנאי לעיין בזה ואענה כאן בהקדם האפשרי, אלא שעתה בהיותי בעומס עצום משיב אני תחילה לשאלות על הספר החדש.
והיה זה שלום ושלום לתורתך.
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
אני נרגש!
כתבה יפה על הוד כ"ק מרן שליט"א וספרו החדש *כפירותיו של הרמב"ם* בעלון השבתי 'שביעי', המודפס בעשרות אלפי עותקים ומחולק בבתי כנסת דתיים-לאומיים רבים.
עם תמונה יפה של הוד כ"ק מרן שליט"א, לקיים והיו עיניך רואות את מוריך, וכן הביאו תמונת כריכת הספר.
בלחץ העורך הביאו "איזון" מאת יוחאי מקבילי.
הכתב ר' אליהו גליל הי"ו פנה אליי, והיתה לי הזכות לקבוע עבורו ראיון טלפוני עם הוד כ"ק מרן שליט"א.
על העלון 'שביעי' ראו כאן:
https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%99

כתבה יפה על הוד כ"ק מרן שליט"א וספרו החדש *כפירותיו של הרמב"ם* בעלון השבתי 'שביעי', המודפס בעשרות אלפי עותקים ומחולק בבתי כנסת דתיים-לאומיים רבים.
עם תמונה יפה של הוד כ"ק מרן שליט"א, לקיים והיו עיניך רואות את מוריך, וכן הביאו תמונת כריכת הספר.
בלחץ העורך הביאו "איזון" מאת יוחאי מקבילי.
הכתב ר' אליהו גליל הי"ו פנה אליי, והיתה לי הזכות לקבוע עבורו ראיון טלפוני עם הוד כ"ק מרן שליט"א.
על העלון 'שביעי' ראו כאן:
https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%99

- Attachments
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
יפה.
אגב לגבי התרוצצות הגישות (זכרוני אומר לי שפעם כינית את זה בשם של מחלה נפשית ידועה), בספר מוצע רעיון שהתעסקות במצוות מעשיות היא בעיקרה אמצעי ולכן יש שאינה נדרשת לפרט אלא שהוא מקיים כחלק מהכלל, ומוצע שהרמב"ם עסק בלמדנות מתוך תשוקה אינטלקטואלית והזדהות עם העם היהודי ויצירתו. ובזה אני תוהה, הלכות שאינן מעשיות כענייני הדחת הכרס בעולה, אין בהן את עניין האמצעי אלא רק עניין הלמדנות וההזדהות. אבל הרמב"ם הרי מגיש רק את המסקנה, ומתעלם לחלוטין משיטות שלא נפסקו להלכה. אולי כשלמד לעצמו נדרש להבין את שורש הדעה הדחויה כדי שאולי ממנה נשמע לדעה שנפסקת להלכה, אבל הלומד למדנות לשמה אחת היא לו דעה שנפסקה ודעה שנדחתה (לפעמים סתם על ידי הצבעת רוב 'בחבורה נמנו וגמרו').
יש פה איזו הקרנה בין הדעה שנפסקה להלכה ובין הדעה שבה עוסקים מבחינה למדנית. ועל כן באתי לשאול: א' האם באמת יש הקרנה כזאת. ב' מה ההסבר לה [ייתכן שדעה שנדחית מהלכה היא במידה מסוימת כמו דעה של מישהו לא-יהודי, אפשר לעסוק בה מבחינה אינטלקטואלית גרידא אבל היא פחות 'הזדהות עם העם היהודי ויצירתו' מאשר דעה שהקולקטיב היהודי אוחז בה למסקנה].
אגב לגבי התרוצצות הגישות (זכרוני אומר לי שפעם כינית את זה בשם של מחלה נפשית ידועה), בספר מוצע רעיון שהתעסקות במצוות מעשיות היא בעיקרה אמצעי ולכן יש שאינה נדרשת לפרט אלא שהוא מקיים כחלק מהכלל, ומוצע שהרמב"ם עסק בלמדנות מתוך תשוקה אינטלקטואלית והזדהות עם העם היהודי ויצירתו. ובזה אני תוהה, הלכות שאינן מעשיות כענייני הדחת הכרס בעולה, אין בהן את עניין האמצעי אלא רק עניין הלמדנות וההזדהות. אבל הרמב"ם הרי מגיש רק את המסקנה, ומתעלם לחלוטין משיטות שלא נפסקו להלכה. אולי כשלמד לעצמו נדרש להבין את שורש הדעה הדחויה כדי שאולי ממנה נשמע לדעה שנפסקת להלכה, אבל הלומד למדנות לשמה אחת היא לו דעה שנפסקה ודעה שנדחתה (לפעמים סתם על ידי הצבעת רוב 'בחבורה נמנו וגמרו').
יש פה איזו הקרנה בין הדעה שנפסקה להלכה ובין הדעה שבה עוסקים מבחינה למדנית. ועל כן באתי לשאול: א' האם באמת יש הקרנה כזאת. ב' מה ההסבר לה [ייתכן שדעה שנדחית מהלכה היא במידה מסוימת כמו דעה של מישהו לא-יהודי, אפשר לעסוק בה מבחינה אינטלקטואלית גרידא אבל היא פחות 'הזדהות עם העם היהודי ויצירתו' מאשר דעה שהקולקטיב היהודי אוחז בה למסקנה].
מקצהרגליים- מספר הודעות : 369
Join date : 02.01.19
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
אני מקווה שבספר הדיגיטלי יש גם את ההערות שבסוף, כי שם אני דן בדיוק בזה ומתווכח עם הר' יצחק שילת שרצה ליישב בזה את מכתב הרמב"ם בו כתב שהעיסוק בתלמוד הוא "כילוי הזמן", ושילת רוצה לתרץ שהכוונה לעיסוק בהווה-אמינות ובדחיית פירושים מוטעים.מקצהרגליים כתב:יפה.
אגב לגבי התרוצצות הגישות (זכרוני אומר לי שפעם כינית את זה בשם של מחלה נפשית ידועה), בספר מוצע רעיון שהתעסקות במצוות מעשיות היא בעיקרה אמצעי ולכן יש שאינה נדרשת לפרט אלא שהוא מקיים כחלק מהכלל, ומוצע שהרמב"ם עסק בלמדנות מתוך תשוקה אינטלקטואלית והזדהות עם העם היהודי ויצירתו. ובזה אני תוהה, הלכות שאינן מעשיות כענייני הדחת הכרס בעולה, אין בהן את עניין האמצעי אלא רק עניין הלמדנות וההזדהות. אבל הרמב"ם הרי מגיש רק את המסקנה, ומתעלם לחלוטין משיטות שלא נפסקו להלכה. אולי כשלמד לעצמו נדרש להבין את שורש הדעה הדחויה כדי שאולי ממנה נשמע לדעה שנפסקת להלכה, אבל הלומד למדנות לשמה אחת היא לו דעה שנפסקה ודעה שנדחתה (לפעמים סתם על ידי הצבעת רוב 'בחבורה נמנו וגמרו').
יש פה איזו הקרנה בין הדעה שנפסקה להלכה ובין הדעה שבה עוסקים מבחינה למדנית. ועל כן באתי לשאול: א' האם באמת יש הקרנה כזאת. ב' מה ההסבר לה [ייתכן שדעה שנדחית מהלכה היא במידה מסוימת כמו דעה של מישהו לא-יהודי, אפשר לעסוק בה מבחינה אינטלקטואלית גרידא אבל היא פחות 'הזדהות עם העם היהודי ויצירתו' מאשר דעה שהקולקטיב היהודי אוחז בה למסקנה].
ואני כותב שם שאלו שטויות ממש, וכל תלמיד ישיבה יודע שההוו"א צריכה לימוד כי ההלכה כמוה ג"כ למעט בפרט שהמסקנא נוטה ממנה, והתלמוד עצמו שואל תמיד: ודקארי לה מאי קארי לה וכו'.
וגם מבואר בספר שהרמב"ם היה למדן ענקי, ולא כמו שניסו לצייר אותו כמין עובדיה יוסף של 'הלכות' ביזדים... ע"ש באריכות.
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
יש את ההערות. אבל כשכתבתי את התגובה לא חזרתי לפתוח בספר אלא מהזיכרון מהקריאה, ואולי אותה הערה נשכחה מזיכרוני. לגופו, יש הבדל בין דעה דחויה ובין הווא אמינא. הרי הפוסקים עשו לעיקר גדול את הרעיון שאם הגמרא "שקיל וטרי אליביה" דפלוני זאת אומרת שהלכה כמותו. כלומר יש הבדל בין דיון בהבדלים בין שיטה א לבין שיטה ב, שהוא נחוץ לתועלת שיטה ב, ובין דיון פנימי בתוך שיטה א, שהוא לא תמיד נחוץ לשיטה ב'. למשל אם יש שתי שיטות האם להקדים בברכת המזון פרי חביב או פרי שסמוך לארץ, ובשיטת פרי חביב יש נידון פנימי האם חביבות לפי זמן האכילה או חביבות באופן כללי באדם הזה או חביבות באופן כללי בדעת בני אדם, ייתכן בהחלט שהנידון הפנימי הוא לא קשור למחלוקת בין השיטות ולכן לבירור שלו אין תרומה לבירור השיטה החולקת.
סוף דבר לא הבנתי את התשובה. אני שואל, אם המטרה היא הלמדנות והיצירה, אז למה להשמיט מהספר דעות שנדחו מהלכה. ובפרט שסביר שדעות שנדחו מהלכה גם היה בהן פחות עיסוק - כל עיסוק שלא משליך בעקיפין על בירור השיטה המקוימת (וכאמור לא כל עיסוק בשיטה דחויה תורם להבהרת השיטה המקוימת) או שהוא נחוץ לצורך ההכרעה מי היא השיטה המקוימת, הוא עיסוק שאין לו שום רושם במשנה תורה.
אגב ראיתי שם את הערה 245 והם גם דברי אברהם בספרו מדעי החופש, וראה כאן https://mikyab.net/%D7%A9%D7%95%D7%AA/%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8-%D7%94%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%A2%D7%9C-%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%AA
סוף דבר לא הבנתי את התשובה. אני שואל, אם המטרה היא הלמדנות והיצירה, אז למה להשמיט מהספר דעות שנדחו מהלכה. ובפרט שסביר שדעות שנדחו מהלכה גם היה בהן פחות עיסוק - כל עיסוק שלא משליך בעקיפין על בירור השיטה המקוימת (וכאמור לא כל עיסוק בשיטה דחויה תורם להבהרת השיטה המקוימת) או שהוא נחוץ לצורך ההכרעה מי היא השיטה המקוימת, הוא עיסוק שאין לו שום רושם במשנה תורה.
אגב ראיתי שם את הערה 245 והם גם דברי אברהם בספרו מדעי החופש, וראה כאן https://mikyab.net/%D7%A9%D7%95%D7%AA/%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8-%D7%94%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%A2%D7%9C-%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%AA
מקצהרגליים- מספר הודעות : 369
Join date : 02.01.19
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
[quote="מקצהרגליים"]
וזה הזכיר לי נשכחות מספר משל"י עמוד 68 הערה 117. שם הקשה סתירה בדברי אריסטו, מחד גיסא "בדברים הנצחיים מה שאפשרי קיים" ומאידך גיסא לדידו אלוהים יכול לעשות רע אבל ניתן להבין מדבריו שאלוהים לא יממש את יכולתו זו לעולם. והקשה איככה לא יממש אלוהים את יכולתו להרע והרי בדברים הנצחיים מה שאפשרי קיים. וכדי "לצאת מן הסבך" כתב שם שאלוהיו של אריסטו עצמו אין לו כלל את היכולת לעשות רע (ומכאן שנמנעות מוסריות כנמנעות לוגיות אינן חיסרון וכו'), ואילו האלים היווניים העממיים יש להם יכולת לעשות רע ואמנם בד"כ לא יעשו רע אבל לפעמים כן. כלומר היציאה מן הסבך היא לוותר על ההנחה שהאלוהים הנדון כאן לא יממש את יכולתו זו לעולם. אלוהי אריסטו אינו יכול לעשות רע, והאל העממי יכול לעשות רע ואף יעשה לפרקים, ואין אל שיכול לעשות רע אך לעולם אינו עושה.
לא מיושב לי התירוץ הזה. ראשית מהלשון, אם אכן כך היה על ר' אריסטו לפרש ולהודיענו כוחו שלא רק שאל יכול לעשות רע אלא שהוא אכן לפעמים עושה ויעשה. שנית מהעניין, הרי אריסטו בא לשלול כל גנאי מהאל ולכן שלל ממנו את אי היכולת לעשות רע, והתירוץ בא ומייחס לאל את הגנאי הגדול של עשיית רע בפועל, אתמהא. ועוד עניין שם לא התחוור לי אף שמסתמא התבאר בספר משל''י מ''מ כעת לא מצאתי במפורש. אם לאל יש בחירה חופשית של ממש והוא יכול לבחור ברע אבל אין שום סיבה שהוא יעשה דבר כזה כי אין לו שום מדרבן לבחור ברע ושום קושי לבחור בטוב, אז מצד אחד יש לו יכולת לעשות רע, ומצד שני הסברא נותנת שהוא לעולם לא יעשה רע, כי למה שיעשה, ואין פה שום אונס מצד טיבעו, והרי הוא כמו אדם מן השורה שמכיר בערך המוסרי ואילו במקרה הזדמן לו כוח בלתי מוגבל על ענייני הטבע אין סיבה שיעשה רע לכבשים ולנמרים.[/quote
עיינתי כעת.
לא כתוב בספר שהאלוהים שדיבר עליו אריסטו עושה רע לפעמים, אלא כיון דמוקי לה באלים היווניים העממיים קאמר שלפי המיתולוגיה היוונית יש מהם שעשו רע לפעמים. זו עובדה - ולמען האמת, וכי חסר כאלו? ומי לנו גדול מזאוס רבם שהרג את אביו כרונוס ובגד באשתו הרה.
בכל אופן, לאל הפילוסופי בוודאי שאין בחירה לעשות רע, ונראה שגם לא לאל היהודי.
וזה הזכיר לי נשכחות מספר משל"י עמוד 68 הערה 117. שם הקשה סתירה בדברי אריסטו, מחד גיסא "בדברים הנצחיים מה שאפשרי קיים" ומאידך גיסא לדידו אלוהים יכול לעשות רע אבל ניתן להבין מדבריו שאלוהים לא יממש את יכולתו זו לעולם. והקשה איככה לא יממש אלוהים את יכולתו להרע והרי בדברים הנצחיים מה שאפשרי קיים. וכדי "לצאת מן הסבך" כתב שם שאלוהיו של אריסטו עצמו אין לו כלל את היכולת לעשות רע (ומכאן שנמנעות מוסריות כנמנעות לוגיות אינן חיסרון וכו'), ואילו האלים היווניים העממיים יש להם יכולת לעשות רע ואמנם בד"כ לא יעשו רע אבל לפעמים כן. כלומר היציאה מן הסבך היא לוותר על ההנחה שהאלוהים הנדון כאן לא יממש את יכולתו זו לעולם. אלוהי אריסטו אינו יכול לעשות רע, והאל העממי יכול לעשות רע ואף יעשה לפרקים, ואין אל שיכול לעשות רע אך לעולם אינו עושה.
לא מיושב לי התירוץ הזה. ראשית מהלשון, אם אכן כך היה על ר' אריסטו לפרש ולהודיענו כוחו שלא רק שאל יכול לעשות רע אלא שהוא אכן לפעמים עושה ויעשה. שנית מהעניין, הרי אריסטו בא לשלול כל גנאי מהאל ולכן שלל ממנו את אי היכולת לעשות רע, והתירוץ בא ומייחס לאל את הגנאי הגדול של עשיית רע בפועל, אתמהא. ועוד עניין שם לא התחוור לי אף שמסתמא התבאר בספר משל''י מ''מ כעת לא מצאתי במפורש. אם לאל יש בחירה חופשית של ממש והוא יכול לבחור ברע אבל אין שום סיבה שהוא יעשה דבר כזה כי אין לו שום מדרבן לבחור ברע ושום קושי לבחור בטוב, אז מצד אחד יש לו יכולת לעשות רע, ומצד שני הסברא נותנת שהוא לעולם לא יעשה רע, כי למה שיעשה, ואין פה שום אונס מצד טיבעו, והרי הוא כמו אדם מן השורה שמכיר בערך המוסרי ואילו במקרה הזדמן לו כוח בלתי מוגבל על ענייני הטבע אין סיבה שיעשה רע לכבשים ולנמרים.[/quote
עיינתי כעת.
לא כתוב בספר שהאלוהים שדיבר עליו אריסטו עושה רע לפעמים, אלא כיון דמוקי לה באלים היווניים העממיים קאמר שלפי המיתולוגיה היוונית יש מהם שעשו רע לפעמים. זו עובדה - ולמען האמת, וכי חסר כאלו? ומי לנו גדול מזאוס רבם שהרג את אביו כרונוס ובגד באשתו הרה.
בכל אופן, לאל הפילוסופי בוודאי שאין בחירה לעשות רע, ונראה שגם לא לאל היהודי.
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
לא ירדתי לסוף דעתך היכן התשובה לשאלה "אריסטו בא לשלול כל גנאי מהאל, ולכן שלל ממנו את אי היכולת לעשות רע, והתירוץ בא ומייחס לאל את הגנאי הגדול של עשיית רע בפועל, אתמהא". אריסטו עוסק באל שאין בו שום גנאי (ושמא יש לדרוש בכוונת הספר כך, שכיון שמן ההכרח הוא אחת משתיים - או שאינו יכול לעשות רע, או שיכול לעשות רע ואכן עושה לפעמים, ולהיות נעדר היכולת זה גנאי גדול, אז להיות יכול ועושה כבר איננו גנאי כי אין אפשרות אחרת טובה יותר והרי הוא כמעין משולש עגול).
מקצהרגליים- מספר הודעות : 369
Join date : 02.01.19
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
אני תירצתי שאריסטו מתייחס לאלים העממיים היווניים. לא אמרתי שאריסטו כותב שהם עושים רע בפועל, אלא אמרתי שכך נראה מהמיתולוגיה היוונית. בכל אופן, לאל הפילוסופי בוודאי אי אפשר לייחס את דברי אריסטו בס' טופיקה.מקצהרגליים כתב:לא ירדתי לסוף דעתך היכן התשובה לשאלה "אריסטו בא לשלול כל גנאי מהאל, ולכן שלל ממנו את אי היכולת לעשות רע, והתירוץ בא ומייחס לאל את הגנאי הגדול של עשיית רע בפועל, אתמהא". אריסטו עוסק באל שאין בו שום גנאי (ושמא יש לדרוש בכוונת הספר כך, שכיון שמן ההכרח הוא אחת משתיים - או שאינו יכול לעשות רע, או שיכול לעשות רע ואכן עושה לפעמים, ולהיות נעדר היכולת זה גנאי גדול, אז להיות יכול ועושה כבר איננו גנאי כי אין אפשרות אחרת טובה יותר והרי הוא כמעין משולש עגול).
Re: זרח בחושך אור לישרים - יצא לאור 'כפירותיו של הרמב"ם', מאת הוד כ"ק מרן שליט"א!
מדברי הוד כ"ק מרן שליט"א:
כמובן לא כל מה שאליהו גליל כותב מחייב אותי.
אני חושב שתרגום ן' תיבון מדוייק, והוא לא הכניס 'כפרנות' ולא הכניס שום דבר שאינו במקור. זה שבעצמו היה כופר הוא סיפור אחר, אבל הוא לא מעל במלאכת התרגום.
גליל הסתמך כנראה על מקום אחד בספרי, בפרק 'חופש הרצון', בו לפי תרגום ן' תיבון יוצא שהרמב"ם כופר בחופש הרצון, וקאפח מוחה ומתקן זאת בהצעת תרגום אחר. אבל זה רק מקום אחד, וגם שם אינני סבור שן' תיבון עשה זאת במזיד.
למעשה אפשר להשתמש בתרגומים המודרניים כשצריך לקרוא מהר, אבל כשצריך ללמוד בעיון אני משתמש בן' תיבון. וכמובן תמיד אפשר להשוות.
בספרייתי יש כל התרגומים - מאלחריזי עד גרשוני.
וזה נכון שקאפח *בהערותיו* לתרגומו מנסה פה ושם להילחם בפרשנים האפיקורסיים, אבל זה לא קשור לתרגום עצמו אלא נמצא בהערותיו.
למעשה ההאשמות שן' תיבון בתרגומו סילף את דברי הרמב"ם הושמעו כבר במלחמה הגדולה של 1232, ואני מזכיר זאת במבוא לספר... אבל הן הוכחו כמופרכות.
כמובן לא כל מה שאליהו גליל כותב מחייב אותי.
אני חושב שתרגום ן' תיבון מדוייק, והוא לא הכניס 'כפרנות' ולא הכניס שום דבר שאינו במקור. זה שבעצמו היה כופר הוא סיפור אחר, אבל הוא לא מעל במלאכת התרגום.
גליל הסתמך כנראה על מקום אחד בספרי, בפרק 'חופש הרצון', בו לפי תרגום ן' תיבון יוצא שהרמב"ם כופר בחופש הרצון, וקאפח מוחה ומתקן זאת בהצעת תרגום אחר. אבל זה רק מקום אחד, וגם שם אינני סבור שן' תיבון עשה זאת במזיד.
למעשה אפשר להשתמש בתרגומים המודרניים כשצריך לקרוא מהר, אבל כשצריך ללמוד בעיון אני משתמש בן' תיבון. וכמובן תמיד אפשר להשוות.
בספרייתי יש כל התרגומים - מאלחריזי עד גרשוני.

וזה נכון שקאפח *בהערותיו* לתרגומו מנסה פה ושם להילחם בפרשנים האפיקורסיים, אבל זה לא קשור לתרגום עצמו אלא נמצא בהערותיו.
למעשה ההאשמות שן' תיבון בתרגומו סילף את דברי הרמב"ם הושמעו כבר במלחמה הגדולה של 1232, ואני מזכיר זאת במבוא לספר... אבל הן הוכחו כמופרכות.
עמוד 2 מתוך 3 • 1, 2, 3

» תשובת הוד כ"ק מרן שליט"א ל"ביקורת" על 'כפירותיו של הרמב"ם' מאת ברנש בשם משה שוחט
» הצלת נתיבות מאסון שמחת תורה - המופת הנורא של הוד כ"ק מרן שליט"א ו'כפירותיו של הרמב"ם'
» הכנפיים שלא צמחו - רומן בהשראת 'כפירותיו של הרמב"ם'
» יחסו של הרמב"ם ל'חכמת הקבלה'
» הלווייתו של פורום 'עצור כאן חושבים' תצא ב...
» הצלת נתיבות מאסון שמחת תורה - המופת הנורא של הוד כ"ק מרן שליט"א ו'כפירותיו של הרמב"ם'
» הכנפיים שלא צמחו - רומן בהשראת 'כפירותיו של הרמב"ם'
» יחסו של הרמב"ם ל'חכמת הקבלה'
» הלווייתו של פורום 'עצור כאן חושבים' תצא ב...
יהדות בעידן המודרני :: ביזוי 'גדולים' להנאת המשתתפים, בנשיאות הוד כ"ק מרן שליט"א :: יהדות בעידן המודרני
עמוד 2 מתוך 3
Permissions in this forum:
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה