באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

עמוד 2 מתוך 2 Previous  1, 2

Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Wed Jan 09, 2019 5:36 pm

ליתר הדברים הנה אתקן בהבלוג של הוד כ"ק מרן שליט"א כבקשתך כשיימצא הזמן לזה.
ובכן ג' תיקונים - עזו, רעיון, לפורצים?
ומ"ש מנ"ל לרבינו שאתה מן העולם החרדי - לכאורה מילתא דפשיטא היא.
ומ"ש על 'מסתורי' - נ"ל דכוונת הוד כ"ק מרן שליט"א שאינו יודע מי אתה. ולמשל באלו הימים עסוק הוד כ"ק מרן שליט"א בחיבור ספר אחד נורא מאד - דווקא בהוויות דאביי ורבא - ואמר לי כי ככלותו עם הדפסתו תוך איזה חודשים היה ברצונו לשגר לך א' מנחה שלוחה, כי הרבה נחת רוח גרמת לו בהשיר. אלא שאינו יודע להיכן לשלוח. וכמובן אין מדרך הוד כ"ק מרן שליט"א לפשפש בחורים וסדקים שקורין אאוטינ"ג ומה לו אם יהיה ראובן בן שמעון או גד בן נפתלי והעיקר שקורין ומעיינים בספריו ותורתו. וע"ז כתב 'מסתורי' ולא שתהא לו איזו כוונה בזה.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי מקצהרגליים on Wed Jan 09, 2019 7:16 pm

אכן ג' תיקונים עוזו לפורצים רעיון. עוזו ולפורצים תיקונים הנדרשים (עוזו שהוא טעות גמורה כמות שהוא עכשיו, ולפורצים שהוא כתיקונו מצד עצמו אלא שאינו מתאים למשקל) ורעיון הוא ענין של סברא אם יש אם למסורת (רַעֲיוֹן) או יש אם למקרא (רַעְיוֹן). והנה אנוכי מתקן בשיר עצמו, ישוט רבינו וילקוט באמרים בדרך קלה ונקיה.

ועל עניין הספר, אמצא חן בעיני רבנו כי נחמתני, ולמועד המעותד לכך יורני ואומר לו שמי בצינעה, ובוודאי רבינו עצמו עיניו כיונים חופש כל חדרי בטן ויודע נפש כל איש וכל שום וחניכא למעלה מן הטבע ומן הסתם כוונת רבינו שאין סומכין על הנס וכל שאפשר על פי חוקות שמיים וארץ עדיף טפי. או ישגר לי רבינו הקובץ בpdf אם נכון בעיניו ואשימה נא עין עיוני עליו לטובה כי רב הוא.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי מקצהרגליים on Wed Jan 09, 2019 7:22 pm

והאמנם אף שכאמור זה לי שנים לא אוכל למנותן שחדלתי מעסוק דרך קבע בענייני תלמוד וקל וחומר לא מקרא וכו' וכולי תנויי ברקחות וטבחות לחשוב מחשבות ויהי תוכן הרבה, אכתי חדאי ליבאי בפילפולא דאורייתא וקל וחומר מתנובת רבינו אשר זב חלב ודבש כנהר שלא ייבש.
ובעודי בשבת תחכמוני מאד דבקה נפשי לאהבה בספר שערי ישר למהר''ש שקאפ ולמדתיהו כסדר אף כי לא זכיתי לסיים כולו (ואף זאת אומר ברמז אם יהיה לרצון לפני אדוני שגם ספר המידות לחקר ההלכה שיסד ר''מ עמיאל מאד נטיתי אליו וזמן כביר קבעתי כל עסקי בו, אף שהרב הנזכר נתקרב להנהו שרבינו מכנה להם בשם כאמה העודפת באורך יריעות האהל וד''ל, ואפשר לא לרצון לפני רבינו שליט''א שאזכיר שם אשר כזה ואולם הספר ההוא טעמו כטעם לשד השמן כל הרואה אומר ברקאי) והייתי מן מוזרות שבלבנה שבכל עניין תיכף אני לומד עליו הגפ''ת עם מהרש''א ורש''ש ורק לאחר מכן מחזר אחר שאר דברים ועל כולנה נעמו לנפשי דברי ר''ש שקאפ שהם בכח גדול ויד חזקה צח צח מצוחצח בסברא נאה ומקיף הנושא עד תומו.
וקורא אני על הגרש"ש הנ''ל מקרא שכתוב במלכים "אז יכה מנחם את תפסח ואת כל אשר בה ואת גבוליה מתרצה, כי לא פתח ויך את כל ההרותיה ביקע" מה הלשון אומרת 'כי לא פתח ויך'? פירש שם מלבי''ם פירוש נאה מאד אשר מן הדין (רמב"ם מלכים ו,ז) הצר על עיר משאיר צד אחד פתוח ודרך כלל בשעת תבוסה בורחים דרכו היולדות והזקנים, אבל מנחם זה הארור ישתחקו עצמותיו לא פתח שום צד רק הקיף מד' רוחות ועל כן את כל ההרותיה ביקע. וכל אימת שאני קורא פרק ושניים ויותר בשערי ישר מיד עולה זה הפסוק בלשוני איך שמשתטח מהר''ש לבאר הנושא בשלמות שגם מפרק כל סברא שחשבנו קודם לכן וגם יוסד בשמיים עליותיו בדרך נקיה היורדת חדרי בטן ומקפת את הכל, כי טבע ההסבר היסודי שהוא מתפשט לענפים הרבה ואינו עומד אך במקומו ומי כהגרש''ש לנחותנו דרך. אף שפעמים אחר שנאמרה עצם הסברא מתחיל הגרש"ש להיכנס בעיקולי ופשורי כדי להעמידה בשאר מקומות.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי מקצהרגליים on Wed Jan 09, 2019 7:37 pm

ואמנם, על אף כל זאת, דרך כלל אני אומר שכמעט בשום מקום אין נראים לי דברי מהרש"ש נכונים בשלב התירוץ שבהן. רק הקושיות אצלו עיר מבצר ועמוד ברזל דרעוהי די כסף וחומות די נחש לית דין בר נש, אבל התירוצים עם שהם תאווה לאוזניים ומתוק האור וטוב לעיניים, אם נשקיף לתחתיות ארץ על מה אדניהם הטבעו נראה ונביט שמצד הסברא לחוד קשה לקבל. ואנוכי קודם שפירשתי מן התלמוד ערכתי חיבור ארוך ובו שטחתי טענותיי דבר אחרי דבר מתוך גופן של סוגיות כמו שלושים או ארבעים, וטמנתיהו בבית גנזיי מכמה טעמי תריצי ואין כאן המקום להטריח על רבינו הלוא הוא כמוס עימדי חתום באלף עיזקאות ואפשר יום יבוא אנתקה את מוסרתמו. ולצורך זה החיבור קבעתי לי מועדים מרובים ללמוד בעיון נמרץ כל השב שמעתתא וקונטרס הספיקות ורוב שערי ישר ויתר על מחצית מספר המידות לחקר ההלכה, זאת זולת פילוסופיה החיצונית שמחמתה באתני כל הרעה הזאת והיא היטתני ברוב ליקחה וכמו שתיים שנים תמימות עסקתי בה לחוד לבד משאר זמן זמנים זמניהם עד אשר נחה נפשי וסוף דבר הגעתי למסקנות אשר ליבא לפומא לא גליא וה' הטוב יכפר בעד.
והיטיב אשר דיבר ר' יהודה הלוי אף כי הוא ז''ל ייחס הדברים האלו לעניין אחר, וזה לשונו:
"פְּגַשְׁתַּני בְּמִדְבָּרִים עֲרֵבִים / בְּתוֹכָם אוֹרְבִים נוֹשְׂאֵי שְׁלָחִים.
דְּבָרִים אָרְבוּ תּוֹכָם דְּבוֹרִים / וְתוֹך יַעְרַת דְּבַש קוֹצִים כְּסוּחִים".
(ואף זה השיר נשקל במשקל ''המרובה'' יתד ושתי תנועות יתד ושתי תנועות יתד ותנועה בדלת וסוגר) ורוצה לומר שהדברים נראים כלפי חוץ מתוקים וערבים אך כשמביטים אל תוכם רואים חרב שלופה בידם נטויה על ירושלים (וגם טמן ברמז על הולכי מדבריות אנשי הערב שעומדים ומלסטמים את הבריות יד אחת רודה בפירדה ויד אחת מחזקת השלח) ודבורה המעקצת תגיח מתוכם.

ולעת ההזדמן מתעסק אני בסוגיא אך לא דרך קבע, ולאחרונה למדתי תשובת רעק''א אחת ונוב''י (אשר בא זיכרה בשע''י. ואם היה עיקר עיסקי בהנהו עניינים הייתי מורה באצבע איך שם נפרדו הדרכים ללשונותם לגוייהם. שנוב''י אמר סברא נאה לקרב רחוקים בזרוע, ורעק''א התקיפו בהיכי תמצי שאין ממנו מקום לנטות ימין ושמאל גם ללא שירד לגופה של סברא, והגרש''ש בא מצד הסברא לחוד ומצא ההפרש הגדול שיש בין השניים אשר דימה אותם הנוב''י, אם כי כיון שבא בסברא יש מקום לנטות מדבריו ז''ל. וזהו מצב אופייני מאד לג' הגדולים הנ''ל. ונשוב לענייננו) ומאז לא למדתי דבר לא תלמוד וקל וחומר לא מקרא רק אנוכי טרוד מאד באותו העסק של סחורה שכבר זכרתיהו ובחוק לימודיי באקדמיק (וכהיום הזה אני מתעסק הרבה במאי דאיתקרי 'תורת החישוביות' שהיא באמת מתנה טובה שחלק הבורא מחכמתו לבשר ודם ומברכין עליה ברכת הנהנין) וגם בעניינים של בטלה שאני הצעיר לא זכיתי להגיע למדרגת רבינו שכל עיתותיו קודש לעבודה וליראה ועסק המושכלות בעומק העיון רק אנוכי פעמים יושב במושב לצים או מאריך בסעודה וקורא בהטוויטער וכדומה).


נערך לאחרונה על-ידי מקצהרגליים בתאריך Wed Apr 03, 2019 2:09 am, סך-הכל נערך פעם אחת

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Thu Jan 10, 2019 3:52 pm

בעניין הס' שערי יושר שמעתי מהוד כ"ק מרן שליט"א שקילס שער ה' ממנו בתחילתו במש"ש אמאי כל ספק ממון לא הוי ספק אסורא דגזל וכו'. אך שאר הספר לא התלהב ממנו כ"כ וקצת יותר מצאה חן בעיניו הסידרה חידושי ר"ש שקופ על הש"ס ואנוכי הרואה כי הציבה בספרייתו.

וע"ד הס' של הר' עמיאל הנה מילי מעלייתא דאית ביה דרוש דרש להו הוד כ"ק מרן שליט"א והם לו תמצאם במאמרו הנדפס על ה"ה הוא בעל מגיד משנה על הרמב"ם. ואמנם יצא קצפו דהוד כ"ק מרן שליט"א על שעמיאל הנז' עם היותו לכאורה איש מאדער"ן המתהלך קדמה לאורח היום (וצא וראה כמה נתקצף עליו הג' חזו"א) שבקיה למאדער"ניותיה בפולמוס שעורר הגאון ר' יחיא קאפח זצוק"ל נגד הקבלה והטיח במהר"י קאפח ניבולים קשים כאחד המתחסדים החנפים. ויחר אף הוד כ"ק מרן שליט"א ויקבע שם עמיאל במסתו בעניין פולמוס הנ"ל "המסרחניק הנאלח משה אביגדור עמיאל".

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי מקצהרגליים on Thu Jan 10, 2019 9:18 pm

רואה אני שמחשבות רבינו שליט''א עמקו לאין שיעור ואין בכח שכל האנושי לירד עד תכליתם, כי שער החמישי לא הוא שער האריות לביאים יבואו בו כשער הא' והב' והג' אף כי גם הוא בוודאי לא ימיש מעשות פרי. ומה ששמעת מרבינו שלא התלהב כ''כ, בוודאי רבינו לפום חורפא דיליה כבן עזאי בשוק העליון של ציפורי גלא עמיקתא ומסתרתא ונוגה כאור תהיה קרניים מידו לו, הוא הגבר אינו צריך לספר הנ''ל לא לתירוציו ולא לקושיותיו ונהר מכיפיה מתברך, ומה דמות תערוך כח רבינו לכח שאר תלמידים ואפילו התופסים ישיבה, ואפשר תכנוס אצל רבינו ותשאל במטו מיניה אם דעתו דעת עליון כן היא לעצמו לחוד או אפילו לשאר לומדים כגון אנא בינוני ותפרסם דעתו שליט''א למען נדע האמת לעניין פסק. ומ''מ כיון שרבינו הציב בספרייתו אלו הספרים אפשר סגולה ורודה היא לפקוד עקרות ולפתוח לבב המעיינים בתורה ואפילו בכריכת הספר לחוד סגי כאותן מקלות דיעקב בשקתות המים ויש להתיישב בדבר.
ואמנה לא ידעתי הבן מדוע קצף אי''ש יהודי על עמיאל הנ''ל ושבקיה לחסידותיה כקול מרכבות על ראשי ההרים ירקדון, וכל סברות ששמעתי הפח בחורים כולם, אך באומנה שאין זה מענייני כלל ואחת היא לי אם היה ירא אלוקים וסר מרע זה הדור בלבושו צועה ברוב כוחו ושוקד על תלמודו כדת יהודית, או הלך האיש ההוא ערום ויחף ומקרע את כסותו יחידי בבית הקברות, ואין אני מביט אלא אל תוכו של רימון מבלי השגח בקליפות והן הנה לערבב השטן לחוד.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי מקצהרגליים on Thu Jan 10, 2019 9:19 pm

וגבי המאמר הנפלא מאד שכתב רבינו הגאון שליט''א אודות המ''מ ובלש בו אחר מקומות שריח פילוסופיה וכדומה דבקה בבגדי המגיד ואספם כעמיר גורנה, הנה מצאתי מגילה סמוך למקום מושבי, לא תואר לה ולא הדר מקורעת וקמוטה ושחרורית כפחם, ואת מחברה ידעתי כי הוא פתי מהביל אשר לא ידע בין ימינו לשמאלו וזקן כתיש לו ועין אחת עקומה ושערות רבות בנחיריים לא אשא את מראהו כלל, ואולם אציגה נא את אשר כתב ואפשר בנוטריקון או בגימטריא יימצא שם איזה דבר של טעם אף שהוא רחוק מאד.

• הערה 8 תלויה על בלי מה.
• השיפוט שאין בתורת המ"מ שמץ פרובנסליות לא נתבאר האם רק מחמת הצורה שאינו מרבה להביא מתורת חכמי פרובנס או זיהה כותב המאמר (כאשר שמע בוודאי מפורש יוצא מפי רבינו שליט''א) את שיטת פרובנס ויחרוץ שאינה מן הדומה.
• השוואת המאירי לרשב''א היא מוזרה (הרשב''א היה גדול המשיבים והמחדשים בדורו, איתן ותקיף ורם ונישא ותלמיד הרמב''ן שהיה הרועה לכל הארץ ההיא, ואין בינו למאירי כלום).
• אשר כלל יחס הרמבן והרשבא לרמב''ם עם יחס הריטב''א, לדעתי הצעיר הם קצת בהפרש.
• עיקר ההשערה שהמ''מ נמשך אחר הי''ד החזקה מחמת המשיכה לפילוסופיה, היא דחוקה טובא. היד החזקה עומדת בפני עצמה כתלפיות ואבן השואבת ואינה צריכה להישען על הפילוסופיה. ראה כבר בכתאב אלראסל אבולעפיה (ספר נהדר שאני מחבב מאד, ואולי רק בגללו מגיעות לרדצ"ה כמה צביטות בלחי. אם כי אני לא למדתי אותו אלא בהדפסה השבורה הנושנה) איך הערצת הרמב''ם (בעיקר מחמת ספר הי''ד) הגיעה שם לרמות נפרזות מאד. גם המשפט ש'היה הצירוף הכמעט בלתי אפשרי הזה כר פורה להישג המיוחד' הוא תלוי על בלימה. כי אין עניין פילוסופיה כלל בתוכן ספר המגיד (בטח לא בהשוואה למשל לבעל דרשות הר''ן) ומה בין זה לזה. זולת פעמים רחוקות מאד שבא זכרן במאמר (ולדעתי כל הגדולים בתקופה ההיא אולי זולת מהרשב''א והרא''ש לא יבצר מהם כדברים האלה). ובכלל, אי אפשר לדון את המגיד כבקי בפילוסופיה אלא אם יש בידיו דברים שלא בא זכרם בספרי הר''מ המורה ופירוש המשנה וספר המדע.
מעמדו של ספר הרמב''ם הלך וגבר ומן הסתם שיתחילו עליו פירושים. אני לא רואה כאן שום דבר מפליא שמצריך איזה פיתרון מיוחד. כאמור עוד בזמן הרמ''ה והרמב"ן היה לרמב"ם מעמד חזק שהלך עוד והתחזק (ראה כאמור בכתאב אל ראסל, וגם באגרת הרמבן המתחילה טרם אענה אני שוגג איך שאומר שהמון העם לא יחושו אפילו לחרם רבותינו הצרפתים אם יצאו כנגד הרמבם) עד כי גדל מאד.
• אשר הביא מד' ר''מ עמיאל הוא מעניינים צידיים ואינם מתוכן הספר שם ושיטתו. על כן עדיין לא למדנו מכאן אם יאות לתלמיד ותיק לקבוע זמנו בספר הנ''ל, ומעשה רב מרבינו שליט''א הוא שאינו כדאי.
• הסיבה שקוראים 'גדר' שורש, הוא משום שבריבוע (מרובע שבו הצלעות מקבילות ושוות) אורך הצלע היא שורש השטח (תשבורת). וזה כוונתו גדר - צלע, שמגדר את שטח הריבוע. וז''פ. ואשר אמר גדור על מספר טבעי, נראה (בדוחק קצת) שהשתמש במונח הזה כי הוא דבר הלמד מעניינו, ולעולם גדור פירושו דבר שבא בגבול. וכאשר מדברים על צורות מתכוונים למספר רציונלי (כלומר 'יחסי', מנה של שני שלמים, ויש בו סוף; ולא ממשי אי-רציונלי שהייצוג העשרוני שלו הוא אינסופי בהכרח בלי מחזוריות) וכאשר מדברים על מטבעות מתכוונים לסכום שאפשר לגבול אותו במטבעות שקיימים בזמנם.
• הערה 42, כל הכתוב במאמר נכוח למבין. ובעיני הפירוש היותר פשוט ומתקבל בירושלמי מצד ההלכה שבו הוא שהרי כל עניין ג' שנים הוא קביעה על צד הרוב ובוודאי אינו מדוקדק בכל הנשים בעולם בשום פנים. רק כדי לא לתת הדברים לשיעורים קבעו שיעור ג' שנים ואף שיש אחת ממהרת ואחת מעכבת וכו'. ומאותה סיבה בדיוק לא נתנו הדברים לשיעורים גם כאשר יש עיבור. וזה נראה לי פשוט מאד.

אלו דברים קלי ערך מאד, ושאר כל המאמר נראה יפה תואר בדבר אמת וצדק ויתברכו בו כל גוים יאשרוהו.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי מקצהרגליים on Thu Jan 10, 2019 9:27 pm

ומהרי קפאח מאי שייטיה הכא? מבין ריסיך ניכר שיצא רבינו הקדוש בפסק הלכה שמהרי''ק זה יש להתחשב בו יותר מסתם ארחי פרחי מן השוק ששלח ידיו בנימוקי חבריו ושם בכליו ואין בטענותיו מן החידוש עד שתצדק עליו תיבת 'משעמם'. ומעתה שלפי דרכנו למדנו שאינו כן הנה מה טוב שהגעתי לאתרא הדין ללמוד דבר ה' זו הלכה בחידושים נפלאים עין לא ראתה והחי יתן אל ליבו משפיל גאים ומגביה שפלים עולם ישר ראיתי

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Fri Jan 11, 2019 12:21 am

תוקן בהבלוג של הוד כ"ק מרן שליט"א.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי יענק on Tue Jan 29, 2019 12:37 am

בושה!!!!!!!!

יענק

מספר הודעות : 20
Join date : 06.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי מקצהרגליים on Wed Feb 13, 2019 11:50 pm

פרשה זו נשנית מפני דבר שנתחדש בה. שהנה נזדקר לפני פסוק דרך אקראי גמור, והוא מתאים יותר לעניין 'וליכולת אלוה שם גבול לה' שמיאנת בהצעה אחרת שהצעתי להקל יותר 'יכולת האלהים שם גבול לה'. והוא שכתוב ביהושע פרק א פסוק ב: "אשר אנוכי נותן להם לבני ישראל", וראה בעיניך כי בא גם כינוי רומז (להם) וגם אות שימוש (לבית ישראל). וכתב שם רד''ק "להם לבני ישראל כמו יביאֶהָ את תרומת ה', ותראהו את הילד".
ואמנם באלו בא הכינוי הרומז ורק אחריו בא הפירוש, וזה עולה יפה יותר (שסותם ושוב מפרש) מאשר שבא במפורש ואחריו הכינוי הרומז. וזה שכיון שם ר' יוסף כספי שכתב: "לבני ישראל - כאלו אמר 'רוצה לומר: לבני ישראל' ".

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Thu Feb 14, 2019 12:59 am

יפה. כעת גם התרגלתי לשיר כמו שהוא ואיני משנה בו אות. כשיצא ספר ההמשך יוצב השיר בראשו ובידך הבחירה למה שייכתב על מחברו...

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי מקצהרגליים on Thu Feb 14, 2019 9:12 pm

אם נוח לך להציבו בסתם בלא להזכיר עניין הכותב כלל ניחא, ואם נוח לך לכתוב בעילום שם ניחא, ואם נוח לך לכתוב שמי בראשי תיבות גם כן ניחא, הכל כאשר עם נפשך לעשות עשה רק את שמי במילואו לא תביא שמה שאינו נוח כ''כ.

ואולם הדר ותהלה צ''ל הדר תְּהִלָּה מחמת המשקל (ואז דגש קל בת' שהיא בראש מילה), כפי שהיטב דייקת בבלוג שרק שורוק גנובה שאינה לפני שווא יתד תהיה לנו (ואם את נפשך שחסרה הו''ו הנה בתנך רבות ו''וות עשו חיל במשמעות ואינם בכתוב ואף אנו מחבבים את הפסוקין ומה נעשה שאם באנו למנות אין אנו מספיקין. רק מרגלא בפום המדקדקים להביא מחבקוק שמש ירח עמד זבולה ומהושע ויחלו מעט ממשא מלך שרים שצ''ל שמש וירח עמד זבולה וכמו כן ממשא מלך ושרים, ורבים כהנה). וגם חקקה-והיא צ''ל חֲקָקוֹ-וְהוּא שהוא שינוי שכמעט אינו מורגש ועולה יפה יותר שמוסב על הספר ולא על היכולת המוגבלת.

וכיון דאתא לידן נימא בה מילתא שכתוב בתהלים ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס, וגם כאן חסר ו''ו וצ''ל משור ומפר (מ''ם מושך עצמו ואחר עימו, והו' נעדרה כאמור). ודרשו רז''ל מאי משור פר - משופר, וכוונתם שמצאנו ר' יתרה ובלועה במבטא, כמו דמשק-דרמשק שבכל דברי הימים כתוב דרמשק והלוא זה הוא שם מקום אלא שבתקופה הקודמת נבלעה הר' במבטא, ועוד כמה שבאו בדברי המדקדקים ונשמטו מזכרוני. ולא שאני אומר שדרכי הדרשה מיוסדים ב'עומק חוכמת הלשון' (שאיננה עמוקה כלל וכמעט שאינה חכמה) כמו שתקע עצמו מלבי''ם לזה יותר מידי אלא שמ''מ שרטון קטן מצאו ובנו עליו כרך גדול.


נערך לאחרונה על-ידי מקצהרגליים בתאריך Wed Apr 03, 2019 2:09 am, סך-הכל נערך פעם אחת

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר - Page 2 Empty Re: באשכול זה נבזה להנאתנו את שמואל וואזנר

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Tue Feb 26, 2019 1:25 am

תוקן עתה.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

עמוד 2 מתוך 2 Previous  1, 2

חזרה למעלה


 
Permissions in this forum:
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה