"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Fri Oct 11, 2019 10:24 am

במחזורים רבים נמצאת בתפילת 'יזכור' כוכבית ליד הנוסח המודפס "המצא מנוחה נכונה על כנפי השכינה", ובה אזהרה מטעם השל"ה הלא-קדוש, כי "אותם החזנים שאומרים 'תחת כנפי השכינה', יפה שתיקתם מדיבורם".

מזה מובן כי הנוסח המקורי אכן היה "תחת כנפי השכינה". הנוסח "תוקן" בידי האר"י העוד פחות קדוש, לאחר שראה בחלומו כי תחת כנפי השכינה נמצאות, אללי, נשמות הגרים, בעוד נשמות ישראל גזעיים מצויות על כנפי השכינה. נו, ומי רוצה כי נשמות היקרים לו תבלינה כל הנצח במחיצת איוונקה טראמפ ודומותיה? אצו רצו המדפיסים "לתקן", ואנו אף לא היינו מודעים ל"תיקון", אילולא אזהרתו של השל"ה הלגמרי לא קדוש, ששרדה כאמור בחלק מן המחזורים.

וזאת למודעי, כי הנוסח הישן 'תחת כנפי השכינה' הוא מעוגן במקומות רבים בתנ"ך: "בסתר כנפיו תחסה", "בצל כנפיך יחסיון", וכיוצא; לעומת זאת אין אף מקור אחד ל"על כנפי השכינה". "ואשא אתכם על כנפי נשרים" ודאי אינו עניין לכאן, שהרי מדובר שם על דימוי לכנפי הנשר, ולא על כנפי הקב"ה עצמו.

לפי הנוסח הישן, אפוא, כמובן לא לקב"ה ולא לשכינה (והקב"ה והשכינה היינו הך לפני סרחונות הקבלה) יש כנפיים, ומדובר במטאפורה על הקיום הנצחי שנותן הקב"ה לנשמה. הנוסח החדש של "על כנפי השכינה" הוא לעומת זאת חסר כל משמעות מטאפורית, וכולו הגשמה טהורה של חסרי מוח המדמים את ה"שכינה" כנקבה אלוהית יפה המתכרבלת בחיקו של 'זעיר אנפין' ומרפרפת בכנפיה הצחורות על ה'דיקנא קדישא' הפרוע שלו, כשעל אותן הכנפיים מקפצות להן נשמותיהם של הצדיקים והצדקניות, ממש כמו אנשי השלג הקטנים על שמלותיהן של אנה ואלזה בשובר הקופות של דיסני  "לשבור את הקרח", החביב כל כך על ילדות קטנות בזמננו.

אותם החזנים האומרים "על כנפי השכינה", אכן, כניסוחו של השל"ה הלגמרי לא קדוש, "יפה שתיקתם מדיבורם".

דבר נוסף שנתעוררתי עליו בתפילת נעילה השנה - הכיצד זה שני הדרעקים הלא-קדושים הללו, האר"י והשל"ה, שכחו להגיה את הפזמון הנאמר בנעילה שם, "יחביאנו בצל ידו, תחת כנפי השכינה"? ויוצא אם כן לפי צמד המשתינונים הלא-קדושים הללו, כי לאחר שבבוקר טיפסנו כבר על כנפי השכינה, בערב שוב מחליקים אנו תחתיהן, אללי, היישר לזרועותיה של איוונקה הממתינה לנו בזרועות פתוחות!

אני קורא אם כן לכל מי שנגע אלוקים בליבו להתחיל, כבר משמחת תורה הקרוב, להקפיד, כמוני, על הנוסח הישן שתיקנו אבותינו קדושי אשכנז, קדושים אמיתיים, "תחת כנפי השכינה", ולא להיבהל מאזהרותיו של השל"ה הלגמרי לא קדוש, הרשאי לדידי להמשיך לקפץ על כנפי השכינה הצחורה שלו יחד עם יהודה עמיחי, ימח שמו וזכרו.

אני מקדיש פוסט זה וההתעוררות, אם תבוא, בעקבותיו, לעילוי נשמת מנהלו הבלתי-נשכח של עצכ"ח, 'מיימוני' דון קישוט ז"ל, שהלך לעולמו בערב ראש השנה השתא לאחר שהותיר לנו את צוואתו האחרונה למלחמת חורמה בקבלה.

אל מלא רחמים!
המצא מנוחה נכונה
*תחת* כנפי השכינה
במעלות קדושים וטהורים
כזוהר הרקיע מזהירים
וכנוגה רשפים מעודדים
לנשמת מורנו ורבינו 'מיימוני' דון קישוט שהלך לעולמו
בעבור שאנו נודרים צדקה בעדו
לכן בעל הרחמים
יסתירהו בסתר כנפיו לעולמים
ויצרור בצרור החיים את נשמתו
ה' הוא נחלתו
וינוח בשלום על משכבו
ונאמר אמן.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי מקצהרגליים on Fri Oct 11, 2019 3:28 pm

זה די דוחה לנסות להכאיב ולו-קצת למיימוני החי שלא הכאיב לאיש. צא והלחם בלוחמיך או באלו שאין בשרם מרגיש ברימה.

גם על כנפי השכינה הוא מטאפורה למעמד רוחני אחר ושונה מתחת כנפי השכינה, ואין בין זה לזה אלא שתחת כנפיים יכול להתפרש (ומתפרש) שהמשל הוא כנף בגד, ועל כנפי השכינה מתפרש שהמשל הוא כנף ממש ככנפי החסידה. אולי השל''ה יגיד שכל הפסוקים על תחת כנפיים עוסקים באנשים חיים ואילו לאחר מיתה שבות הנשמות אל צור חוצבו - אלה מעל ואלה מתחת. ומ''מ כדי לשקול את הטענה שלו צריך להביא את דבריו במלואם, כי ברור שהוא הכיר את הפסוקים המפורסמים ואעפ''כ שינה. ואם שינה נוסח בגלל הקבלה מה בכך? הלכות ומנהגים לאין ספור השתנו עבור הקבלה וכ"ש בנוסחים ותפילות, ואדמגרמיתו גרמי בי יזכור וכו'. אגב 'בסתר כנפיו תחסה' מזוג משני פסוקים 'אחסה בסתר כנפיך סלה' ו'תחת כנפיו תחסה'.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Fri Oct 11, 2019 5:44 pm

איפה ראית כאן להכאיב למיימוני? להתבדח קצת על חשבונו עדיין מותר. חוץ מזה אני באמת חושש שנפטר, והא ראיה: בערב ראש השנה כתב צוואה ומאז לא שמעו ממנו ואינו מגיב למגיבים לו, וא"כ שמא באמת נפטר, ומכיוון שלפי צוואתו העיקר הוא להילחם בקבלה, אני מנסה, לעילוי נשמתו, לפעול בהתאם לכך - וגם זה לא טוב?

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי תנחום יונה הלוי תחת-לעקער on Fri Oct 11, 2019 5:57 pm

משה זאב הכהן פעטש-געבער כתב:איפה ראית כאן להכאיב למיימוני? 

"וכנוגה רשפים מעודדים"
חחחחחחחחחחחחחח חיחיחיחיחיחיחיחיחיחי חוחוחוחוחוחוחוחוחו

תנחום יונה הלוי תחת-לעקער

מספר הודעות : 3
Join date : 04.01.19

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Fri Oct 11, 2019 6:03 pm

תנחום יונה, בחר לך ניק יותר מעודן, בטרם אזרוק אותך מכאן.
ולעניין "וכנוגה רשפים מעודדים", איני יודע מה אתה רוצה. אף זה היה בנוסח אשכנז הקדמון וגם אותו השליך משם השל"ה, ואיני יודע מה טעמו. ושמא סבר ד'רשף' שם הטומאה הוא, כדכתיב "לחומי רשף וקטב מרירי".

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Sat Oct 12, 2019 11:25 pm

מקצהרגליים כתב:
גם על כנפי השכינה הוא מטאפורה למעמד רוחני אחר ושונה מתחת כנפי השכינה, ואין בין זה לזה אלא שתחת כנפיים יכול להתפרש (ומתפרש) שהמשל הוא כנף בגד, ועל כנפי השכינה מתפרש שהמשל הוא כנף ממש ככנפי החסידה. 


לא לכל אחד יש רשות להמציא מטאפורות כאוות נפשו. אילולא מצינו בתורה מטאפורות כ"עיני ה'" ו"אוזני ה'" וכיוצא, הרי אף שימוש בלשונות כאלו היה נחשב עבודה זרה. ומעתה ג"כ, הבו דלא לוסיף עלה, ואין להשתמש כלפי שמיא אלא בלשונות שיש להם מקור בתנ"ך או בחז"ל. וכי תעלה על דעתך שאחד יתבטא "על זנב השכינה"? "בפי הטבעת של הקב"ה"? 

וכל שכן לפי הערתך הנכונה לכאורה, ד"תחת כנף" היינו בגד ו"על כנף" היינו ככנפי החסידה. אם כן, מהי תיתי שדרך כבוד כלפי מעלה לשמש בלשון כנף העוף? וא"כ, אף "על זנב השכינה", "על מקור השכינה", "בזפק של השכינה"? בשלמא "תחת כנפי השכינה" מקורו טהור בפסוקים שהבאתי, וכן בגמרא פ' הפועלים דף פ"ד, אהני לך דאקרבינך תחת כנפי השכינה, ע"ש, אבל "על כנפי השכינה" לא מצינו בשום מקום, ולמשתינונים כמו האר"י והשל"ה הבכלל לא קדושים, לגמרי לא קדושים, אין רשות לחדשה מדעתם, או מחוסר דעתם.

העולה מכל זה נ"ל הלכה למעשה, דהאומר "על כנפי השכינה" הריהו מחרף ומגדף, ומשתקין אותו אם אפשר, וכל שכן שאין להנשמה שום עלייה באמירתו, ואדרבה בחירוף וגידוף שלו מורידה לשאול תחתיות. והשי"ת יצילנו משגיאות ויראנו בתורתו נפלאות.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי מקצהרגליים on Sun Oct 13, 2019 12:10 am

אז הטענה התנקזה לקובלנה כלפי הקבלה שלדעתך אין לה רשות להמציא מטאפורות, ודל מהכא ענייני הגשמה וכו' (אלא אם תטען במישרין על הקבלה כולה). מטאפורה בלשון שאינה נקייה אינה ממין העניין והיא פסולה מצד אחר, אבל כנפיים אין בהן שום פסול (והיו לכרובים ולחיות הקודש שראה יחזקאל). כפי שיכול משורר לתאר את המלך בכל מיני תיאורים ויעלו לרצון, אבל אם יפליג בתיאור שער ראשו הנסוג או פימות שעשתה בטנו עלי כסל הרי שמיד לקברות יובל.

חוץ מזה מצאנו זכר לדבר בחז''ל שדורשים את הפסוק במשלי "כציפור נודדת מן קינה'' שכלפי מעלה אמרו (מובא ברד''ק תהלים יא,א, שדרשו בזה 'נודי הרכם ציפור' הכוונה שהשכינה תנדוד מהמקדש) וגמרא גמירי לה שציפור יש לה כנפיים של ממש דכתיב כל ציפור כל כנף, ואעפ"כ דימו את נדידתה לנדידת ה' ואין בזה כלום. ואם נפשך להתעקש שהנדידה אינה גשמית ואינה עניין כלל לכנפיים הנה אמרו נודי הרכם ציפור ציפור ממש. (ומה שזה אומות העולם אמרו אינו סתירה, שהרי חז''ל משווים את זה לפסוק במשלי).

אגב לפי ההשערה שהצעתי שלדעת השל''ה ודעימיה הפסוקים איירי באנשים חיים שהם תחת כנפי השכינה בחייהם, וה''ה לגרים במיתתם, אבל נשמת ישראל אחר מיתה תופסת לה מקום ממעל לכנפיים, מיושבת גם הקושיה השנייה שלך למה לא הגיהו את הפזמון הנאמר בנעילה. אף כי מובן שהכל לפלפולא בעלמא, ואין לי לא ידיעה ולא שמץ עניין כלדהו בנושאים איזוטריים שכאלה אילולי שהכמ''ש עוסק בהם.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Sun Oct 13, 2019 11:17 am

מקצהרגליים כתב:אז הטענה התנקזה לקובלנה כלפי הקבלה שלדעתך אין לה רשות להמציא מטאפורות, ודל מהכא ענייני הגשמה וכו' (אלא אם תטען במישרין על הקבלה כולה). מטאפורה בלשון שאינה נקייה אינה ממין העניין והיא פסולה מצד אחר, אבל כנפיים אין בהן שום פסול (והיו לכרובים ולחיות הקודש שראה יחזקאל). כפי שיכול משורר לתאר את המלך בכל מיני תיאורים ויעלו לרצון, אבל אם יפליג בתיאור שער ראשו הנסוג או פימות שעשתה בטנו עלי כסל הרי שמיד לקברות יובל.

חוץ מזה מצאנו זכר לדבר בחז''ל שדורשים את הפסוק במשלי "כציפור נודדת מן קינה'' שכלפי מעלה אמרו (מובא ברד''ק תהלים יא,א, שדרשו בזה 'נודי הרכם ציפור' הכוונה שהשכינה תנדוד מהמקדש) וגמרא גמירי לה שציפור יש לה כנפיים של ממש דכתיב כל ציפור כל כנף, ואעפ"כ דימו את נדידתה לנדידת ה' ואין בזה כלום. ואם נפשך להתעקש שהנדידה אינה גשמית ואינה עניין כלל לכנפיים הנה אמרו נודי הרכם ציפור ציפור ממש. (ומה שזה אומות העולם אמרו אינו סתירה, שהרי חז''ל משווים את זה לפסוק במשלי).

אגב לפי ההשערה שהצעתי שלדעת השל''ה ודעימיה הפסוקים איירי באנשים חיים שהם תחת כנפי השכינה בחייהם, וה''ה לגרים במיתתם, אבל נשמת ישראל אחר מיתה תופסת לה מקום ממעל לכנפיים, מיושבת גם הקושיה השנייה שלך למה לא הגיהו את הפזמון הנאמר בנעילה. אף כי מובן שהכל לפלפולא בעלמא, ואין לי לא ידיעה ולא שמץ עניין כלדהו בנושאים איזוטריים שכאלה אילולי שהכמ''ש עוסק בהם.

אינו כן, אלא כל מטאפורה היא הגשמה בעצם, אלא כל שנתנה תורה רשות הרי נתנה, אבל להמשיל בדבר שלא מצינו בתורה חזרנו להגשמה ועבודה זרה.

ומ"ש דמטאפורה בלשון שאינה נקייה שאני, ע"ז גופא אנו דנים, וכל שאנו מדברים כלפי מעלה מי יחליט מה נקי ומה אינו נקי. לדוגמה, מצינו בשיה"ש שני שדייך כשני עופרים וגו', ויהיו נא שדייך כאשכולות וגו' - וזה כתוב כבר, ואי תניא תניא. אבל מה אם יחליט אחד לומר "ישבנך כצמד אפרסקים בשלים, שכולה אין בהם"? ואי מצד נקיות, אדרבה לפחות מחצית מן הגברים מוצאים את האטרקציה התחתונה מעניינת יותר מאחותה מלמעלה, ומאן מפיס? וכן בענייננו, במקומי אני עומד דכנף העוף לשון בזיון הוא, כמו שיאמר אחד "על זנב השכינה" או "על קרן השכינה". ומ"ש מנודי הרכם ציפור לאו כלום הוא, דציפור לחוד וכנף לחוד. ומצינו ה' כארי ישאג, ולא כארי יסובב זנבו.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי מקצהרגליים on Sun Oct 13, 2019 12:17 pm

לגבי הראיה מציפור אתה צודק.
כיון שהותרו מטאפורות הותרו, ובלבד שהן נקיות. וכיון שכרובים וחיות הקודש יש להם כנפיים א''כ כנפיים נקיות. וגם סברא פשוטה היא שכנפיים נקיות ואין בזה שום ביזיון. ומה הפרש יש בין כנפיים לידיים ואצבעות ועיניים ושער ראש כעמר נקא.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Tue Oct 15, 2019 1:23 am

מקצהרגליים כתב:לגבי הראיה מציפור אתה צודק.
כיון שהותרו מטאפורות הותרו, ובלבד שהן נקיות. וכיון שכרובים וחיות הקודש יש להם כנפיים א''כ כנפיים נקיות. וגם סברא פשוטה היא שכנפיים נקיות ואין בזה שום ביזיון. ומה הפרש יש בין כנפיים לידיים ואצבעות ועיניים ושער ראש כעמר נקא.

"כיון שהותרו מטאפורות הותרו" - ממש לא. אם כך, מדוע נאלץ הרמב"ם להקדיש את חמישים הפרקים הראשונים ב'מורה נבוכים' לפירוש וניתוח מטאפורה אחר מטאפורה, לכל מטאפורה פרק בפני עצמו והסבר בפני עצמו - יד, רגל, עין, אוזן, עלייה, ירידה, כסא, וכו'? ולדבריך די בפרק אחד וכיון שהותר הותר הכל, מיד ועד רגל, משדיים ועד ישבן.

אלא ודאי פשיטא שכל מטאפורה חידוש חדש היא, וצריכה מקור ופירוש לעצמה. והמקובלים ימח שמם שבדו מליבם מטאפורות שלא מצינו בשום מקור בתנ"ך ובחז"ל, כגון איבר-מין זכרי ('יסוד') ואשכים ('נצח והוד'), הריהם מחרפים ומגדפים, ועתידים ודאי ליתן את הדין בעונש גדול כל הימים.

"וכיון שכרובים וחיות הקודש יש להם כנפיים א''כ כנפיים נקיות" - אין לדמות עבד לרבו.

"וגם סברא פשוטה היא שכנפיים נקיות ואין בזה שום ביזיון. ומה הפרש יש בין כנפיים לידיים ואצבעות ועיניים ושער ראש כעמר נקא" - אינה סברא פשוטה כלל, כיון שכנף ככנף החסידה איבר המיוחד לחי שאינו מדבר הוא, אדרבה מסברא הוי בזיון גדול, ואין לדמותו לידיים ואצבעות ועיניים ושער ראש שהם איברי המדבר, ובמדבר כתיב כצלם אלוהים ברא אותו, ולא בשאינו מדבר. וכן כנף הבגד מיוחד למדבר. וכבר כתבתי שלומר "על קרן השכינה" או "על זנב השכינה" ודאי לכו"ע בזיון גדול הוא, והא נמי פשיטא דכוותה.

ומה יש להאריך? הא לך לשון אור העולם רבינו הגדול הרמב"ם בספרו הנורא מו"נ ח"א פמ"ג בביאור מטאפורת כנף:

כנף – שם משותף, ורוב שתופו מצד ההשאלה. הנחתו הראשונה לכנפי בעל החיים הפורחים: "כל צפור כל כנף" (בראשית ז, יד); "כל צפור כנף אשר תעוף בשמים" (דברים ד, יז). ואחרי כן הושאל לכנפות הבגדים וזוויותיהם: "על ארבע כנפות כסותך" (דברים כב, יב) [...] ואמר איבן גנאח, שהוא יבוא גם כן בעניין ההסתר, דומה לערבי, אשר יאמרו "כנפת אלשי" בעניין הסתרתו. ואמר בפירוש: "ולא יכנף עוד מוריך" (ישעיהו ל, כ), ולא יסתר ממך מוריך ולא יתעלם. וזה פרוש נאה. וממנו אצלי, "ולא יגלה כנף אביו" (דברים כג, א), לא יגלה סתר אביו; וכן "ופרשת כנפיך על אמתך" (רות ג, ט), פירושו אצלי, פרוש סתרך על אמתך.

ולפי זה העניין אצלי, הושאל כנף לבורא יתעלה וכן למלאכים, כי המלאכים אינם בעלי גופות לפי דעתנו, כמו שאבאר. ואמרו: "אשר באת לחסות תחת כנפיו" (רות ב, יב), פירושו, אשר באת לחסות תחת סתרו. וכן כל כנף שבא במלאכים עניינו הסתר; הלא תתבונן אמרו: "בשתים יכסה פניו ובשתים יכסה רגליו" (ישעיהו ו, ב), כלומר שסיבת מציאותו, רצוני לומר המלאך, נסתרת נעלמת מאוד, והוא "פניו". וכן הדברים אשר הוא סיבתם, רצוני לומר המלאך, אשר הם רגליו, כמו שביארתי בשיתוף רגל (פרק כח), הם גם כן נעלמים, כי פעולות השכלים נעלמות, לא יתבאר עניינם אלא אחר לימוד. וזה לשתי סיבות, מצדם ומצדנו; רצוני לומר, חולשת השגתנו, וקושי השגת הנפרד מצד אמיתתו. ואמנם אמרו "ובשתים יעופף", הנני עתיד לבאר בפרק בפני עצמה למה יחסו תנועות העופפות למלאכים.


עכ"ל.

הרי שפתיו ברור מיללו, דעל השי"ת אין נופל לשון כנף אלא בבחינת ההסתר, וזה לא שייך אלא ב'תחת כנפי', וכדביארת דהיינו כנף הבגד. אבל 'על כנפי' היינו ממש היפוך ההסתר - גילוי, ואין שייך בהשי"ת כלל, אלא אם תפרש כההנחה הראשונה על כנפי בע"ח הפורחים ח"ו.

ולכן במקומי אני עומד, דאותם האומרים ב"אל מלא רחמים" 'על כנפי השכינה' הריהם מחרפים ומגדפים, ועונשם גדול מאד, אוי להם ואוי לנשמתם ואוי להנשמה שמבקשין עליה. והם יורדין לשאול תחתית, להמדריגה התחתונה שבגיהנום, עימו במחיצתו של 'המשורר' יהודה עמיחי, ימח שמו וזכרו וישתחקו עצמותיו בגיהנום, ואיני יודע חירוף וגידוף של מי קשה יותר, אם של אותו הנבל או שלהם.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי מקצהרגליים on Tue Oct 15, 2019 2:29 am

הרמבם טרח לבאר מובן למטאפורות, ובוודאי לאנשי הקבלה יש מובן מטאפורי גם לעל כנפי השכינה, אולי רומז להשגה רוחנית מסויימת ומידת זיו השכינה הקורן על פני הנשמות מסיטרא דשמאלה.
הנוסח הותקן על פי הקבלה ואם היא כשרה גם הוא כשר. וכיון שיש לך טענות על הקבלה כולה (שפשטותה מלאה הגשמות על כל גדותיה) היכבד וטען אותן. לזנב הנחשלים אחריה זה דבר שאין לו טעם.
אלא שגם במטאפורה לא הורשו לשונות ביזיון, ולעניין לימוד מהו לשון נקיה (לאפוקי זפק) בוודאי למדים עבד קדוש מרבו. וגם זנב וקרן אין בהם גנאי כל שהם רומזים למשהו. צלם אלוקים הרי פתח בו המו"נ להסיר ההגשמה ולא הועלת בזה להבדיל בין שער ראש לכנפיים.
וענני אך לזאת - כלפי אדם שמקבל את הקבלה כולה יש לך טענות על הנוסח? אם כן, הרי שלא הבנתי אותן ולא נתבארו. אם לא - רבה צבאך וצאה על הקבלה כולה ולא על גרגיר מעוללותיה.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Tue Oct 15, 2019 8:58 am

מקצהרגליים כתב:הרמבם טרח לבאר מובן למטאפורות, ובוודאי לאנשי הקבלה יש מובן מטאפורי גם לעל כנפי השכינה, אולי רומז להשגה רוחנית מסויימת ומידת זיו השכינה הקורן על פני הנשמות מסיטרא דשמאלה.
הנוסח הותקן על פי הקבלה ואם היא כשרה גם הוא כשר. וכיון שיש לך טענות על הקבלה כולה (שפשטותה מלאה הגשמות על כל גדותיה) היכבד וטען אותן. לזנב הנחשלים אחריה זה דבר שאין לו טעם.
אלא שגם במטאפורה לא הורשו לשונות ביזיון, ולעניין לימוד מהו לשון נקיה (לאפוקי זפק) בוודאי למדים עבד קדוש מרבו. וגם זנב וקרן אין בהם גנאי כל שהם רומזים למשהו. צלם אלוקים הרי פתח בו המו"נ להסיר ההגשמה ולא הועלת בזה להבדיל בין שער ראש לכנפיים.
וענני אך לזאת - כלפי אדם שמקבל את הקבלה כולה יש לך טענות על הנוסח? אם כן, הרי שלא הבנתי אותן ולא נתבארו. אם לא - רבה צבאך וצאה על הקבלה כולה ולא על גרגיר מעוללותיה.

יש לך טענות כלפי אדם שמקבל את עבודה זרה כולה, או רק על גרגר מעוללותיה, כגון פעור שפוערין עצמם לפניו ובכך היא עבודתו?

ואם לדידך גם "על זנב השכינה" כשר, הרי שאכן תם הויכוח. תהא נפש השל"ה הלא קדוש צרורה על זנב השכינה ותנסה למצוא לה שם מנוחה נכונה, עד שיבוא קודשא בריך הוא לפלות הטפילים והזבובונים מזנבה של אהובתו, לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה לייחד שם י"ה בו"ה בשם כל הפתאים.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי מקצהרגליים on Tue Oct 15, 2019 2:36 pm

בהא מודינא לך שנכון לומר גרגר

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Tue Oct 22, 2019 8:59 am

אתמול ב'יזכור' בשמחת תורה נתעוררתי, שבעצם האפסון הזה, השל"ה הלא קדוש, לא היה עקבי אפילו ב"אל מלא רחמים" עצמו.

הרי אומרים שם בסוף: "לכן בעל הרחמים יסתירהו בסתר כנפיו לעולמים", שזה ממש שקול ל"תחת כנפי השכינה" - "על כנפי השכינה" הרי אינו בסתר כלל אלא גלוי לכל העמים.

וכבר דובר כאן שזהו הלשון הרגיל בתנ"ך - תחת כנפיו תחסה, אחסה בסתר כנפיך, וכו'. והסביר 'מקצה רגליים' דכל כה"ג היינו כנף הבגד ולא כעל הכנף דהיינו ככנף החסידה כמו ואשא אתכם על כנפי נשרים וכו'. וא"כ אפילו הגיון פנימי, עקיבות וקונסיסטנטיות מינימלית, לא היו נחלת חלקם של רבותינו המקובלים הפתאים.

וממילא אזדא ליה חילוקו הבטל ממילא של 'מקצה רגליים' בין חיים למתים וכו' אף שבלא"ה דברי שטות הם.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 390
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

"תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש Empty Re: "תחת כנפי השכינה" או "על כנפי השכינה"? ועל השל"ה הלא-קדוש

הודעה על ידי מקצהרגליים on Tue Oct 22, 2019 5:45 pm

לפי דרכם יש ליישב גם את לשון סתר אלא שכבר הפלגתי הרבה לעשות סניגורין בעניינים של מקום הנשמה וכו' שלדידי הם פתפותי ביצים. אגב גם ככנפי החסידה זה לשון פסוק בזכריה. בשל''ה אכן מדבר על מקום מחצב הנשמות ולא על מקום הגעתם לאחר מיתה ולכן אכן החילוק הבטל ז''ל לא יכון לדעת השלה עצמו.

מקצהרגליים

מספר הודעות : 325
Join date : 02.01.19

חזרה למעלה Go down

חזרה למעלה


 
Permissions in this forum:
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה