האם תם עידן החידושים ח"ו?

Go down

האם תם עידן החידושים ח"ו? Empty האם תם עידן החידושים ח"ו?

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Sun Dec 30, 2018 10:55 am

החוג לתלמוד - ומוטב, אומרים, 'החוג לתלמיד' - באוניברסיטה העברית, גוסס. באחת השנים האחרונות נרשמה לחוג לשנה א' סטודנטית אחת בלבד... ראשי החוג מתפתלים במאמץ להילחם בבלתי-נמנע. הוצעו מלגות לנרשמים כך שילמדו בחינם - ואף אחד לא רוצה... השלב הבא? אולי יתנו גם מלגות מחיה, כלומר: יפתחו כולל ללימוד איזה מכנסיים לבש אביי...

בראש החוג לתלמוד באוניברסיטה העברית עומד (ושמא עמד) מסרחניק בשם מנחם כהנא.

נשאל מנחם כהנא בראיון:

כיצד תוכל לשכנע תלמיד שיבוא ללמוד אצלכם?

פירוש רש"י:

שום חילוני שפוי הרי לא ילך לבזבז ימיו שם, וגם אם הוא בן עשירים משועמם - ילך לאכדית, אשורולוגיה, ספרות, וכיוצא.

מזרחניקעס רגילים, או חרדים מודרנים, הפונים לאוניברסיטה, ילכו למשפטים או למחשבים - הם, כמו כולם, חושבים בעיקר על הכסף, ועל החשוב והעיקרי (והיחיד...) בעולמות - העולם הזה... ובצדק גמור!

נותרו אם כן רק צדיקים'לעך בוגרי הסדר המסתפקים במגורים בקראוון, סנדלים בלי גרביים, והבטחות חז"ל לעולם הבא.

אבל אלו, למה שיחליפו לימוד גמרא מסורתי, מתובל בטימטומי 'מחשבה' של צבי-יהודה/טאו, בחקירות על מכנסיו של רבא?

השיב מנחם כהנא, עפרא לפומיה הסרוח:

בלימוד המסורתי כבר נאמר כל מה שאפשר לומר. מי שרוצה לחדש - שיבוא לכאן...

דברים דומים קראתי אצל מסרחניק אחר - לצערי איני מוצאם כעת, אך זכורני שהיה זה בתוך דיון ב'מקור ראשון' על אחד ממאמריו של "ישראל לבקוביץ" (איפה הוא? היה כותב מצויין) על הקיפאון בעולם הישיבות. אותו מסרחניק מתועב, לפי זכרוני ד"ר למשפטים, טען כי אכן לא נותר מה לחדש - וחידושים אפשריים רק ב"הלכות" צבא ומדינה ובירור עמדת ההלכה בנוגע למציאות שהתחדשה עם קום מדינת ישראל; והפנה ל'הלכות מדינה' של הקאקער-שטינקער אליעזר יהודה ולדנברג, וכיוצא בו...

תמה אני, האם מסרחניקעס גסים ונאלחים כאלו עיינו פעם למשל בספרי הרב שטיינמן זצוק"ל, שכתב בינינו, בדורנו, בימינו שלנו?! באמת סבורים הם, הארורים, כי מדע התלמוד הקלאסי הגיע לקיצו, ולא נותר לנו אלא לערוך לו קבורה נאותה, כהצעת שטיינשניידר וממשיכו המסרחניק מנחם כהנא, או להצטמצם לסורחנות 'הלכות מדינה', כדברי המסרחניק השני?!

העיתונות החרדית, ככלל, היא ברמה אינפינטילית, אבל פה ושם ישנם שם כותבים מוכשרים. אחד הגדולים שבהם הוא ברנש בשם יעקב ב. פרידמן. נזכרתי במאמר מצויין שלו... הוא כתב על פגישתו עם פרופ' אפרים אלימלך אורבך, מגדולי חוקרי התלמוד בדור הקודם. פרידמן תיאר בציוריות כיצד ניסה להסביר לאורבך מהלך של ר' יוסף ענגל ב'אתוון דאורייתא'. אוי, זה היה טוב! מתאר פרידמן כיצד אורבך, ש"התמחותו" היתה בבעיית המכנסיים של בעלי התוספות ולמכנסיהם של 'אחרונים' לא הגיע, קימט את מצחו:

'ענגל' - אתה יכול לאיית לי? תרנ"א - זה סוף המאה התשע-עשרה...

וכאן עובר פרידמן לתאר כיצד באחת פג מבחינתו כל הקסם, נמוגה כל התשוקה, התענוג, האש והלהט של למדנות קלאסית קמלו וכבו, והוא צנח בבת אחת מעולם האצילות הישיבתי אל הקרקע האפורה, עם הפרופסור המלומד מולו ודקדוקי הטרחנות הביבליוגרפית... לשום 'אתוון דאורייתא' ולאף לומדות לא נותר לו חשק... אה? למברג תרנ"א?

האש של אביי, רבא ורב אשי, שבערה הלאה אצל הרשב"א, המשנה למלך, הקצות החושן וחבריהם, ממשיכה ללהט גם בזמננו. גיצים חדשים עפים וחידושים חדשים עולים גם בימינו, כפי שיווכח כל מי שיעיין, למשל, בספרי הרב שטיינמן זצוק"ל, שטיפוסים כמו מנחם כהנא והדרעק המסרחניק השני אפילו לא שמעו עליהם. הלמדנות הקלאסית ומדע התלמוד במובנו הישן, במובנו אצל אביי ורבא, ימשיכו לפרוח ולשגשג גם הרבה אחרי שחקירות המכנסיים שלהן תרדנה, יחד עם ראשית סרחון גאולתנו, במעמקי תהום הנשיה.

הערה: הטענה כאילו תם עידן החידושים ח"ו נשמעת לא רק בין מסרחניקעס אלא גם בין גמדים חרדים. כך לדוגמה ראיתי בזמנו, בראיון עם העורך של הוצאת שבתי פרנקל, או שמא היה זה עם שבתי פרנקל עצמו, שטען כי ספרי הליקוטים שלו כינסו את כל ההערות הקיימות, ולא יתכן עוד כי מישהו יתעורר בדבר-מה חדש שלא יימצא אצלו... תיפח רוחו, ואם מת כבר - ישתחקו עצמותיו בגיהנום! בינתיים, ספרי הוצאת שבתי פרנקל איבדו את רוב ערכם, עם עליית המאגרים מסוג 'אוצר החכמה', בעוד חידושים וספרים חדשים ממשיכים לצאת בכל יום.


נערך לאחרונה על-ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער בתאריך Tue Mar 26, 2019 12:28 pm, סך-הכל נערך פעם אחת

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 398
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

האם תם עידן החידושים ח"ו? Empty Re: האם תם עידן החידושים ח"ו?

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Sun Dec 30, 2018 10:57 am

ההודעה דלעיל פורסמה גם בפורום 'עצור כאן חושבים', ולאחר מחיקות חוזרות ונשנות בשל אמירת האמת הערומה על המסרחניקעס הנאלחים, החליטו המנהלים שם לנסות בכל זאת להתמודד עם הדברים, והמנהל מר 'מיימוני' ביקשני להביא דוגמה מחידושי הרב שטיינמן זצוק"ל.

כתבתי לו בתחילת הלילה:

יופי, מיימוני, אני מרים את הכפפה. אמנם באשכול על הרב שטיינמן זצוק"ל כבר כתבתי מתורתו ומה שנשאתי ונתתי עימו בזה כשראיתיו בחייו, אבל אין לי בעיה להביא עוד מתורתו. ולא זו בלבד, אלא שאח"כ, בבחינת זה לעומת זה עשה אלוקים, אביא דוגמה גם מ"חידושי" מסרחניק אחד מ"ישיבת" הקיבוץ הדתי שפגשתי בהמבורג... ואין אחריותי על כאבי בטן שיתקפו מי מן הקוראים מרוב צחוק.

ובהמשך פירסמתי ההודעה דלהלן:

ובכן נתחיל בדוגמה מחידושי הרב שטיינמן זצוק"ל.

וזאת למודעי, 'מיימוני', כי תוכלו אתה ומשמשיך לצנזר כאוות נפשכם, כי ההודעה תועתק במלואה לאשכול הראי ב'אגודה אחת', ושם יוכל כל אחד לקרוא את כל האמת.

לא אלך בגדולות ונפלאות, מיימוני, ואבחר נושא שאתה לבטח מכיר. הן גם אתה היית פעם בחור ישיבה, ואז טרם שמעת על גדליה נדל ו"חידושיו" על 'טעם' לגזירת הכתוב לפטור טמון באש... אף "פילוסופיה" בדף היומי בשוטנשטיין ודאי לא חיפשת באותה תקופה... כמו כולם באת אז ברגש אל בית אלוקים בתחילת זמן חורף, עם בבא בתרא ביד, ואש יוקדת בלבבך, הבטחה וקבלה נאמנה להיות הזמן הזה המתמיד הגדול בישיבה, לשמוע השיעורים תמידין כסדרן ולא לבטל רגע מן הסדרים... בדף ב' מסתמא עוד הצלחת לעמוד בהבטחתך... ובודאי בשיעור הראשון, אז דיברו הר"מים וראשי הישיבה, כמו כל ראשי הישיבות בשיעור הראשון על בבא בתרא מזה לפחות מאה שנה, על קושיית הגרע"א בתוד"ה לפיכך... למה בדנפל לרשותא לחד מינייהו ושהו ברשותו הרבה הוצרכו התוס' לומר דס"ד להאמינו שעשאה כולה "מיגו דאי בעי אמר ממך לקחתיה, והיה נאמן משום דשהו הרבה" - למה לי מיגו? אם 'שהו הרבה' הוא הוכחה, היינו מכיון שהשני הרי לא היה משאיר שם את האבנים אם הן שלו, מדוע לעזאזל זה מוכיח את 'ממך לקחתיה' יותר מאת 'אני עשיתיה'?

כל ראשי הישיבות לדורותיהם מנסים כאן את כוחם. אולי תנסה להיזכר, מיימוניל'ה, מה אמרו אצלכם... נקה מעט את שכבות החלודה והזוהמה מן המוח שניטמטם מבקשת 'מטא הלכה' אצל עובדיה יוסף, מן המאמצים האומללים לקרוא את סולובייצ'יק מקשקש על אונטולוגי, קונצפטואלי, אינטרטקסטואלי, מטאפיסי ואנתרופומרפי... הרי גם אתה היית פעם בחור נורמלי, מנסה כמו כולם לעקוב אחר הר"מ מקיא את כאבי בטנו על הגרע"א, מסכם במחברת...

בעצם אל תטרח, מיימוני. חי אלוהים, כי כל מה ששמעתי וראיתי על קושיית הגרע"א זו מכל המחברים והראשי-ישיבלעך הוא זבל מזוקק, ואין סיבה לחשוב שדוקא אצלכם היה אחרת. אבל שמע מה הרב שטיינמן זצוק"ל אומר:

כל שבא לזכות מכוח הוכחה דחזקה וכדומה, צריך שהחזקה תוכיח את מה שהוא טוען. ותמיד בחזקת ג' שנים החזקה מוכיחה רק שמתחילת הג' שנים היתה שלו, אבל אינה מוכיחה שזה שלו על הזמן שלפני שהחזיק [...] ואם כן הכי נמי בשהו האבנים ברשותו הרבה זה מוכיח שהם שלו כל זמן ששהו ברשותו, אבל אינם מוכיחים לטענתו שהוא בנה את הכותל לפני זה, וכיון שאין הוכחה לטענתו אינו נאמן בלי מיגו.
עכ"ל.

על זה לבד היה מגיע לו פרס נובל ללמדנות קלאסית, אבל בזה מתרץ שם גם מ"ש התוס' במקום אחר דבהחזיק ג' שנים וטוען המחזיק בפני זבנה מינך המוכר שלי אינו נאמן בלא מיגו... ועוד האריך, עיין שם...

נראה עכשיו פשוט? ח ח ח... כמו ביצת קולומבוס. אז איך כל ראשי הישיבות לא ידעו?

עיני זולגות דמעות! זאת כתב איש בזמננו, איש שהסתובב בינינו - הספר יצא בתשל"ח... איפה היה אז ה'חוקר דגול' שלך, אותו מסרחניק מטונף, מנחם כהנא, הטוען כי כיום נגמרו החידושים?! בתותחנים? בשריון? אולי טייס? צנחן? ח ח ח...

ואותו אפס מאופס, עובדיה יוסף המושתן שלך המצטיין ב'מטא הלכה', האם היה מגיע אי פעם לתובנה כזו?! ח ח ח... תדבק לשוני לחיכי ותיבש ידי, אם בכל ספריו של הלה, מכריכה לכריכה, בתוך ערימות הציטוטים מן שו"ת עדות בקוקולוקו, סלוניקי תמ"ו, עד שו"ת תורת קוקוריקו, רודוס תקי"ג, יימצא אפילו קצה תחילתו של מהלך כזה... איפה עוד? אולי ב'חידושי הרא"ל' של בעל פאות הלחיים מהר עציון? ח ח ח...

המשך יבוא!


נערך לאחרונה על-ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער בתאריך Tue Mar 26, 2019 12:30 pm, סך-הכל נערך פעם אחת

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 398
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

האם תם עידן החידושים ח"ו? Empty Re: האם תם עידן החידושים ח"ו?

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Sun Dec 30, 2018 10:58 am

הניק 'בעל בעמיו' הגיב בפורום עצכ"ח:

פרופ' א"א אורבך ומהר"י ענגל - מוקדש לקורא יעקב ב. פרידמן

באשכול סמוך http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?cat_id=24&topic_id=3153468&forum_id=1364 צוטט הלבלר יעקב פרידמן שמתאר כיצד אורבך לא ידע מיהו מהר"י ענגיל. כבר שם הגבתי שאלו הבלותות שלא תתכננה.

והנה זיכני ה' ובליל ש"ק פרשת שמות עיינתי בספרו של אורבך,חז"ל אמונות ודעות, ובעמוד 94 הערה 75 כתב וז"ל:

פסחים סד ע"ב ור' מהר"י אנגל, גיליוני הש"ס לפסחים שם, שציין לראשונים ואחרונים הדנים בשאלה זו.

אני ממליץ בכל לשון לפרידמן שיברר את מקורות סיפוריו, ולאלו שלוקחים את פרידמן כמקור שיבררו אף את אמינות מקורם.

כדי ללמד זכות, כנראה שהציק להם שאורבך כתב את שמו של מהר"י אנגל בכתיב מודרני, ולא ענגיל.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 398
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

האם תם עידן החידושים ח"ו? Empty Re: האם תם עידן החידושים ח"ו?

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Sun Dec 30, 2018 11:03 am

והגבתי לו מייד:

יפה.

קודם כל אני סומך על זכרוני, בור סוד שאינו מאבד טיפה, כי יעקב ב. פרידמן כתב בדיוק את מה שהבאתי. זה היה במוסף הקטן של 'יתד', לפני חמש עשרה / עשרים / עשרים וחמש שנה.

בעבר זכרתי משהו שכתבו שם מאליעזר שך על השגחה פרטית בבעלי חיים, ולא זכרתי איפה, ומכיון שזה היה חשוב לי הלכתי לספריה הלאומית ועברתי על כרך אחר כרך... שם לפחות זכרתי שזה היה בפסטיבל אחרי מותו של שך. כאן לא אלך לספריה כדי לבדוק כך, אבל יעקב ב. פרידמן כתב כך ללא ספק.

ובכן, ראשית תלונתך עליו.

שנית, פשיטא שיעקב ב. פרידמן כותב הרבה מפרי דמיונו, והוא לא הראשון כמובן - כך בכל סיפורי חסידים, ריי"צ, סיפורי 'גדולים' למיניהם. אני לא מקבל כל מילה שפרידמן כותב כתורה מסיני, והעיקר מבחינתי הוא שהסיפור יכל להיות, והוא מתאים היטב למחקרי המכנסיים של אורבך.

שלישית, וזה העיקר: כאמור, זכרוני הוא בור סוד שאינו מאבד טיפה. ובכן, תוך כדי דיבור נזכרתי שראיתי פעם בספר אחד שההדיר חיבור כלשהו מתקופת הראשונים, שעושה בהקדמתו צימעס מאורבך. שוב, לא זכרתי איזה ספר, ורק זכרתי שבהקדמתו שם הוא גם מלקק את קנייבסקי הזקן. תחילה חיפשתי באוצר החכמה ולא מצאתי (כחיפושי מיימוני בפרוייקט השו"ת...). אימצתי קצת את זכרוני, והצלחתי להיזכר שזה היה ספר על נדרים. העברתי את האוצר לאופציית 'ראשונים', והופ... כרגע מצאתי.

תוס' ישנים כ"י, מהדיר: אלטער האלפערן, לונדון תשכ"ו.

בעמ' XXIV שם, "הערה על ספר בעלי התוספות של אפרים א אורבך":


הזכרתי במבוא פעמים אחדים את הספר הנ"ל, ורואה אני צורך
להראות קצת את דעתי עליו כלפי איזה צעירי בני הישיבות באה"ק
ששמעתי שהם משתמשים בו כאילו הוא הלכה פסוקה. טבעי הוא למי
שרואה ספר במגנת פופולארי במקצוע שהוא זר לו שיחשיבנו כן, אבל
צריך להודיע כי בכל מין מדע ובייהוד במקצוע מסובך בלתי מפותח
ודל המקורים כמו היטטוריא של הפוסקים יש מרחק רב מן ההשערה אל
המסקנה, וכל חוקר רציני יודע שאי אפשר שיתקיימו כל השערותיו לעולם
ודיו אם החלטותיו הן מיטב העולה מן הידיעות המצויות לו. והנה
דוגמה מספרו של אורבך שנראה ממנו שאותן טעויות מתוך שטחיות
וקפיצה למסקנה אשר הוא תפם בהן את קודמיו יכולות ליפול גם אצלו
למרות טרחו הרב והמסור באסיפת מקורים. הנה בעמוד 255 שלו הוא
נוטה להכחיש את מציאותו של ר' מנחם ב"ר יצחק המוזכר בר"ש
כלאים פ"א מ"ו, שהוא קורא לו "חכם בלתי ידוע ממקום אחר", ועל כן
ומפני שהדיעה ההיא מובאת בתוספות ב"ק ק' עב בשם ר"י בר' יהודה
מסתבר לו לגרוס בר"ש "ר' מנחם ור' יצחק בר' יהודה", ומסתמא ג"כ
'ומגיהים' במקום 'ומגיה'; אבל הוא מציין ג"כ שבשטמ"ק לב"ק ק'
ע"ב בשם הר' ישעיה נזכר ג"כ ר' מנחס בר' יצחק. והנה א) אין
הענין והתוספות בב"ק ק אלא שם נ"ה, וצריך לומר שמשהו נשתבש
בפינקס הרשימות של אורבך, ושלא עיין עוד פעם במקור בכתבו את
השערתו בספרו ...

עכ"ל.

ועוד האריך, ע"ש ותמצא נחת...

וה"נ י"ל בענייננו - ממה שכתב פעם אורבך את ענגל או אנגל בפנקס רשימותיו ואח"כ העתיק לספר, אין ראיה לסתור סיפורו של יעקב ב. פרידמן. ושוב: יעקב ב. פרידמן נאמן אצלי בדיוק כמו הריי"צ... אבל מהא ליכא למישמע מינה.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 398
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

האם תם עידן החידושים ח"ו? Empty Re: האם תם עידן החידושים ח"ו?

הודעה על ידי מיימוני on Sun Dec 30, 2018 5:38 pm

תמיהני על החכם המחוכם הנ"ל, הלא ר' מנחם בר' יצחק הוא זקנו של רביה"ק בעל המאירי, ומזכירו הראב"ד בתשו' כז וגם בהלכות לולב ומביאים דבריו בזה גם הריטב"א והרמב"ן, וצ"ע גם על הגרי"נ שלא הרגיש בזה.

מיימוני

מספר הודעות : 71
Join date : 30.12.18

חזרה למעלה Go down

האם תם עידן החידושים ח"ו? Empty Re: האם תם עידן החידושים ח"ו?

הודעה על ידי משה זאב הכהן פעטש-געבער on Tue Jan 01, 2019 3:07 pm

שלום רב לך, מיימוני נכבד!
ראשית אציין כי בדבריי דלעיל לא נכנסתי לעצם העניין אלא הבאתי רק מהאלפערן נגד אורבך, כך שאין מקום לטענתך עלי "שלא הרגשתי בזה".
לעצם הדבר, לאור דבריך חזרתי לבדוק הנושא בפנים. בספרייתי המהדורה החמישית של אורבך משנת תשמ"ו, "מורחבת ומתוקנת", שקיבלתי מתנה בגיל 14, והייתי בקי בה מכריכה לכריכה... ומצאתי שם בעמ' 278 שאורבך תיקן וכתב שה"ר מנחם בר' יצחק היה מתלמידי הר"ש משאנץ, ולא זו בלבד אלא שבענוותנותו מציין שם בהערה 86 להאלפערן, שמצידו זילזל בו כאחד הריקים! תא חזי מה בין ענוותני דמסרחאי לגסי הרוח דחרדאי!
אדגיש גם אני, כי בדבריי דלעיל לא באתי לזלזל בפרופ' אורבך ובמפעלו העצום. וכפי שכתבתי בפורום עצכ"ח ונמחק שם, גם מכנסיהם של בעלי התוס' הם דבר שצריך לחקור, מה גם של'גדולים' דהיום אין מכנסיים כלל. וכל שכן, שהמשתינון יעקב ב. פרידמן אינו מתקרב לקרסוליו של פרופ' אורבך בשום עניין. אלא, שיש כאן נקודה חשובה ביותר - עם כל הכבוד, וכאמור יש כבוד, למחקר המכנסיים, עדיין יש עיקר ויש טפל, ולאפוקי ממסרחניק נאלח כמו מנחם כהנא שר"י. וזו עיקר כוונתי לעיל.

משה זאב הכהן פעטש-געבער
Admin

מספר הודעות : 398
Join date : 30.12.18

http://bizuygedoylim.forumhebrew.com

חזרה למעלה Go down

האם תם עידן החידושים ח"ו? Empty Re: האם תם עידן החידושים ח"ו?

הודעה על ידי יענק on Tue Jan 29, 2019 12:38 am

בושה!!!!!!!!

יענק

מספר הודעות : 20
Join date : 06.01.19

חזרה למעלה Go down

חזרה למעלה


 
Permissions in this forum:
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה